torsdag 21 juni 2007

GÖTEBORG DIREKT NEW YORK & CANADA


Det var den text som skulle locka oss svenskar att ta en tripp till landet over there. Den nya båten kallades I annonserna för "Dubbelpropeller Motorfartyget" GRIPSHOLM, och var när annonsen kom till fortfarade under byggnad troligen på Eriksbergs Varv I Göteborg.

Hon för självfallet var M/S Gripsholm en hon liksom alla fartyg, visades på vackar affisher gjorda av dåtiden duktiga konstnärer. Faktiskt såg hon ut att vara en mindre kopia av ett annat känt fartyg som dock sjunkit ett tjugtal år tidigare under stora rubriker.
Ett svart målat skrov med en glänsande vit överbyggnad och två gula gigantiska skorstenar med Svenska Amerika Linjens emblem- de tre kronorna på blå botten. Här ombord skulle alla amerika fararna kunna har det både bekvämt och trevligt under den månadslånga resan till USA. Reste man I exklusiva första klass, fanns en mängd att göra under denna månad. Lyxiga bad, Middagar på finaste porslin med kristallglas till vinet och skumpan, dans och självfallet internationellt kända orkestrar som underhöll.
Att finna storheter som Louis Armstrong, Duke Ellington mfl som underhållare var inget ovanligt. Kanske förenade de nytta med nöje, spelade och underhöll för att betala sina biljetter till Sverige och tillbaka. Den tidens musikaliska storheter hade inga egna flygplan, inte heller skivbolag som stod för fiolerna.
M/S Gripsholm hade även ett systerfartyg, M/S Kungsholm. Hur dessa båda fartygs historia såg ut kan jag inte säga, men snart ersattes de båda av nya fartyg I modern design. De nya fartygen var helt vita och när de låg vid kaj I Göteborg gick staden man ur huse för att kunna se dem. De båda fartygen togs I bruk direkt efter krigsslutet.
Här kunde historien jag försöker berätta vara slut om inte, om hade funnits.
På scenen stod på den tiden världskända sånggruppen "The Delta Rhytm Boys" självfallet en grupp negrer som sjöng bättre än de andra. Man sa negrer om detta folkslag på denna tid, oavsett det nämndes I knegarhem eller I politiken för att inte glömma I Nyheterna från TT.
En ung dam fanns med bland M/S Kungsholms besättning. Hon hade mönstrats ombord som Kallskänka /Stewardess och hade därför turen att jobba I första klass restaurang. Det var därför inte alls underligt att hon allt som oftast sammanträffade med denna sånggrupp och dess medlemmar. Speciellt sedan de delade arbetsplats och fritid under 6 månaders seglatser. Bandets bass-sångare hette Lee J Gaines, så långt fick jag redan som liten gosse veta för självfallet fanns den ett par grammofonskivor med detta band i mammas samlingar.
Han måste har varit en mycket speciell person I den unga damens ögon, mycket speciell. För av någon anledning fick jag överta Lee´s "J" när jag döptes.
Hade jag i min barndom berättat i skolan att jag faktiskt var döpt efter en NEGER, hade mina skolkamrater garanterat mobbat mig på hemskaste sätt (även om begreppet mobbing inte var uppfunnet vid denna tid i slutet av 50-talet). I dag kan jag känna stolthet över att vara döpt efter Lee (tack och lov inte till Lee-vem fan vill heta samma som ett par jeans), har ju ofta lyssnat på dessa herrars sångkapacitet vilket skulle gett moderna pojkband en ordentlig match även om de faktiskt var kass på att dans på scenen.
Ett inköp av den av dessa populära vykort som säljs här och var(en kopia på den där annonsen) gav upphov till dessa rader. Kanske jag en dag djupdyker i Google och får svar på vad som skedde med dessa fartyg som en gång i tiden, när det var stört när omöjligt att flyga till Amerika var det sätt vi tog oss över Atlanten.
PS Kunde inte hålla fingrarn borta från Googel. Den första Gripsholm skrotades 1955, medan SAL fick den nya fartygen omkring 1935. Den fantastiska Kungsholm där min mor seglade sjönk utanför Cadiz 1984…DS
Kram alla goa och o-goa läsare och vänner.

Inga kommentarer: