söndag 1 juli 2007

Dö-grävare och annat

Året var 1971 när ännu en av dessa Jumbojet maskiner lämnade Boing fabriken. Den var ny och fin, upp på second deck fanns till och med en sk barpianist som underhöll 1sta klas passagerarna. Nu 35år senare har dess levnad som flygande jätte stoppats totalt. Motorerna är borta, så också alla instrumenten i cockpit och all tänkbar och otänkbar säkerhetsutrustning i detta en gång så magnifika flygplan. Vad har den varit med om förutom kaoset kring "TransJet" som var dess siste flygande ägare. Detta har jag inte en aning om, dock syntes spåren tydligt när jag för första gången i livet gick ombord på en av dessa jättar.

Till stora delar tycktes flygplanets besättning bara ha lämnat planet, kanske fika dags eller liknande. I och för sig fanns ingen mat kvar ombord, men väl hundratals påsar med chips och popcorn, kaffe, te, socker och annat smått och gott. Nya kaffe o the kannor talade sitt tydliga språk att planet enbart landat i väntan på nästa flygtur.

Under veckorna som passerat sedan David och hans team av tekniker första gången inspekterade planet har detta berövats på en mängd saker av souvenirturister. Ja alla dessa som liksom jag själv för första gången tagit chansen att kika lite extra på maskinen.

Ute i stugorna finns nu, gosiga plädar, kaffe o the kannor, flytvästar ja till och med en alldeles utmärkt fällbar rullstol har blivit souvenir hemma hos någon för att inte glömma den mängd inplastade säkerhets instruktioner som försvunnit.

Ingen av dessa souvenirer kan dock betecknas som stäldgods, då David gett sin välsignelse till att dessa saker togs med av souvenirjägarna. Innebörden var att han fick mindre andel saker att ta hand om.

I mitt fall som inblandad "gnom"(hustomte) har självfallet en mängd souvenirer tagit sin plats i mina gömmor, dock inte som direkt minne av planet i fråga utan snarare för att det är saker som fyller sitt syfte hur bisarrt det än kan verka.

Vår båt ligger fortfarande kvar på landbacken men den planerade dingen som i en tamp efter båten skulle kunna agera livförsäkring har getts upp. Istället har detta flygplan fått bistå med en fantastisk livflotte, med plats för 42 personer, satellit nödsändare, tak mm. Vad katten ska man med en sån stor flotte i en båt som tar maximalt 6 personer? Hmmm detta kan man fundera sig blå över, dock kvarstår att vi nu äger en flotte som troligen kan räknas som en av de säkraste pengar kan köpa, i vårt fall inte en krona. Vågar inte ens fundera kring vad denna flotte en gång kostat att köpa för tillverkaren av planet.
Ja just det höll på att glömma den trevliga syn som mötte mig härom dagen. Kejsarinnan Doris testade den kulinariska upplevelsen i burkmat av en något annorlunda typ.








Regnet har infunnit sig pliktroget till och från mest hela helgen, tja egentligen har regnet mest varit till. Nu på söndagskvällen visar sig dock vädret från sin finaste sida vilket är trevligt. På tv snattras det i massor kring en av våra få skandinaviska F1 racerförare. Kimi från Finland har just vunnit Frankrikes Grand Prix i en röd Ferrari.
Konstigt faktiskt att Finland kan få fram så många bra racerförare som de lyckats med sedan slutet av 70-talet. Om inte med tanke på att de ännu inte har en racerbana av kaliber i detta nordliga land.
Gränsöträffen närmar sig, tusentals motorcyklister tillsammans i Västervik kommer bli en annorlunda upplevelse för oss då vi haft lyckan att bli inbjudna av Mia/Manfred att vara med där. Visserligen är det tänkt att vi ska assistera i tidningen MC-Nytts monter men det lär garanterat bli tid för mycke dregel o fest kring motorcyklar också. När sedan ett par vänner till oss från England troligen kommer över för detta evenemang blir det extra trevligt.
kram alla goa och o-goa läsare och vänner.

Inga kommentarer: