tisdag 9 december 2008

Jul-Stöld




Vem stal Julen? Eller var det inte den som försvann?





Så var det dags för Julmarknad.
Massor av människor som trängs ofta på smala gatstumpar fyllda med stånd som säljer allt det där som just du och jag inte alls har behov av. Ja en del av de varor som blivit butikernas hyllvärmare tas också fram och går på grund av att det är "julmarknad" helt plötsligt att sälja.





Vår julmarknad ägde rum i Sigtuna vilket innebar att vi packade in oss i bilen. Nella var med och som vanligt på glatt humör och trängdes i baksätet med två fjortisar som hela resan undrade om vi var framme snart.


Väl framme lyckades vi med det omöjliga att finna en parkeringsplats strax intill hamncafet.

Ett hamncafe som varje sommarkväll och helg belägras av Motorcykel och båtfolk från när och fjärran. Tydligen lyckas dessa skilda intressen kunna kombineras. Nya och gamla motorcyklar, träbåtar i en sagolik mahogonyorgie. Krom och stål som blänker på kapp med nylackat blänkande trä och vita segel. Att komma hit en sommarkväll också utan rekvisita som MC eller båt är som balsam för en stressad själ. En sommarklädd småstad vi vattnet.



Nu trängdes vi ock självfallet tappade LL bort mig o nella ett flertal gånger, de båda fjortisarna tappade dock bort sig själva så snart de fått ekonomisk möjlighet till detta. Massor av folk är dock ett klart understatement. Nella verkade en smula brydd över Jultomten som gjorde vad han kunde för att charma henne utan nämnvärt resultat.


En fika hos Tant Brun innebar att vi dagen till ära fick stå och vänta i kö i nära en timma innan plats gavs för våra trötta fötter och kaffesugna strupar. Inte nog med att även här var det trångt, det var också lågt i tak men kaffet som brukligt – Gott!



Julmarknaden var över för vår del och vår färd styrdes till Uppsala där "nella" skulle återbördas med sin mamma. En timma senare var det skönt att befinna sig hemma i stugvärmen.



Så kom måndagen och med den ett obehagligt virus eller nåt liknande. Vi var båda en smula utslagna så måndagen tillbringades inomhus i lugnet.



Tisdag och vi kände oss betydligt bättre, i alla fall undertecknad som fick i uppdrag att gå och handla. Tja uppdrag är troligen fel uttryck då mina cigaretter var slut.




Redan i hissen ner fick jag en obehaglig känsla av att något var strul med bilen som parkerats som vanligt nere på gatan. För knappt en vecka sedan hade vi funnit den med sönderslagen sidorruta och en billig dvd stulen.
När jag nu kom ner på gatan syntes inte ens dammet efter den där den stått parkerad. Den var borta!! Pulsen steg och tankarna snurrade på högvarv i min skalle.

Var min fina Jaguar stulen? Såg för mitt inre hur vår planerade Lapplandsresa till jul fick ställas in. Eller hade jag råkat ut för den ökända
"Parkerings-myndigheten" Stockholms stad. Att stjäla en Jaguar är nu inte världens enklaste sak även för en profftjuv. Det hela avgjordes och avhjälptes med ett telefonsamtal till Polisen.
Min bil var "stulen" av Parkeringsbolaget som tagit den som gisslan och parkerat den innaför en inhängnad i Spånga.

Lugnet återvände och därmed sinnesfriden. I framtidsplanerna för morgondagen finns därför att hämta min Jaguar och återbörda den. Undras hur länge den får stå orörd den här gången….
kram alla goa och o-goa läsare och vänner

Inga kommentarer: