tisdag 18 augusti 2009

"Den gulnade katalogen"

Jösses så lätt man blir nostalgisk. Rotade genom gamla sparade saker och fann tidningen om the Beatles no:1, men också en gammal Custom katalog från USA!

En snabb sökning på Google innebar inte nytt under solen,företaget som troligen var stort i branchen på 60-talet verkade ha försvunnit från jordens yta. Nej nu är det nya tider som gäller och borta är de gamla prylarna som gjorde biltokiga män o kvinnor galna av längtan efter dessa prylar.


Newhouse Automotive Industries tycks ha legat i Los Angeles och deras katalog spreds över hela världen. Katalogen var just en sådan som man ofta hade liggande på hedersplats på fikabordet, eller tog med som nattlitteratur eller varför inte på toa. Riktig motorpornografi den saken är klar. Detta före Biltema, Jula o Claes Olsson gjort sitt intrång i vårt land. Kanske fanns redan då Rogers Customs katalog fylld med jänk-godis.


Nu ligger den bredvid mig med ttexten SPEED CUSTOM katalog no:766 a 0,25$. Bladen har gulnat och i ett försök att bevara katalogen redan på 60-talet har dess sidor tagit isär för att sedan sättas in i en ringpärm. Troligen är det just det senare som gjort att den överlevt.


Redan på en av de första sidorna bedåras jag av "the famous dual pattern syncro/loc three speed shifter". Det är anrika HURST som på detta sätt beskriver sin växelspak-väljare. För endast 54,40$ kan den bli min. Ännu hade inte den 4-växlade lådan slagit genom over there. Har jag sedan inte råd med HURST spaken kan jag ändå köpa en Hurst orginal Cap för 1,95$ och kanske en av de inte fullt så namnkunniga växelspakarna.


En sida upptas av Grant rattar, detta innan detta märke nått kändisstatus bland bilnördar. För 26,95$ kunde man få en ratt i trä komplett med rattnav och signalknapp. Nu börjar stilen ta sig på kärran och självklart investeras då i vit däckkrita för att fylla i däckens bokstäver. Nu dags att snygga till motorn med ventilkåpor i aluminium från Offenhauser ett set för ynka 32,95$. Varför inte en luftrenare i form av ett scoop för halva priset. Självfallet kombinerat med ett insug för dubbla fyrportsförgasare eller tre tvåportare, allt för omkring 60,oo$.



Körde man sedan en gammal sidventilare kunde man för 65,oo$ få trimmade topplock från Offenhauser, mumma godis.


John-Jack eller varför inte Sune drömde säkert om större motor i kärran antingen det var en Cheva-Ford eller Folkasnurra. Här fanns kopplingshus som gjorde det möjligt att montera en bigblock i en Volvo PV.


Framme vid sidan 22 finner jag en riktigt fin kromad pryl. En tank med tillhörande slangar och munstycken att montera till insuget. Tanken fylls med vatten och eureka, mindre bensinförbrukning och mer effekt!





Att köra europeiskt i USA gjorde att man för det mesta fick känna sig bakom de hästkraftstinna V8órna. Men med en Judson kompressor ökade effekten på din Bagge, Sprite eller PV med 45%.





Låg man nu åt biltävlingar till fanns självfallet hjälm av traditionell Pottyp att tillgå för ynka 12,50$, Jethjälmen från Bell var lite överkurs med sitt pris på 37,oo$. Tillbaka till bilens utsida och nya fäljar är ett måste. Keystone´s Kustom Flight Mags gör susen för låga 109,95$ för ett set till alla fyra hjulen.



"Plastic steel- amazing new material" annonseras Plastic paddings föregångare. Enligt reklamen kunde allt, ja ALLT lagas med detta material.


Katalogen fortsätter med en massa kromprylar, signalhorn som har olika ljud, Cadillac bakljus, kompasser och dessutom säkerhetsbälten av midjetyp.




Tillbaka inne i bilen presenterar Motorola ett Vibrasonic Sound System med två högtalare och en ljudkvalitet över det vanliga. Här återfinns Norleco-Philips skivspottare för 49,95$ eller varför inte top of the line detta år 1966 med en bandspelare, förstärkare o högtalare från Craig för 79,88$.





Körde man Chevrolet Corvair fanns både trim o kromgodis på flera sidor för att inte glömma ett par sidor med godis till den då förhållandevis nya bilen från Ford. Mustangen!!



Så följer mera kromgodis, märken, växelknoppar och annat för att inte glömma takvinchen tänkt för ägare av T-bird 1955-57 som gjorde det bekvämt att lyfta av hardtopen.


Det är lätt med en dylik katalog framför sig att drömma sig bort, att det var bättre förr. Förr då bilmotorer trimmades med noggrannhet och hårt arbete. Förr då massor av ungdomar drömde om en häftig Jänkare med massor av krom. Kvar från den tiden finns i alla fall en gulnad katalog att fly med in i drömmarnas land och vetskapen att det inte finns något nytt under solen.

Inga kommentarer: