lördag 1 augusti 2009

"nya tider"

In the very very beguinning så fanns det nästan ingenting alls enl Povel Ramels musikaliska epos "Birth of the gammeldans", men redan under vikingatiden kunde man skåda sådana fantastiska uppfinningar som "säckakärran - pirran".





Inte att undra på att utvecklingen bland flytetygen gått framåt med styv kuling genom århundraden.




Man sammanfogade brädlappar och fick det tänkta flytetyget att hålla hyggligt tätt, ett flytetyg som troligen till en början roddes fram av en eller flera roddare. Kanske var det så en dag att det blåste som fan, en av roddarna reste sig plötsligt upp och fångades av vinden. Man kom underfund med att ett stor satans tygtrasa skulle kunna driva fram båten i fråga med vindens hastighet!



Men så en dag dog vinden ut! Det var nu som ångmaskinen tog över. Man insåg att man också skulle kunna färdas på nätterna varför någon form av belysning krävdes. Oljelamporna försågs med olikfärgade glas, och lanternorna var födda.





Snart var diesel o bensinmotorer ett faktum och nu krävdes elsystem, lanternorna gick på elektricitet så även annan ganska simpel utrustning ombord. Även fritidsbåtar fick enklast tänkbara elsystem och ett bilbatteri kopplat till motorns generator.




Att dessa båtar skulle överleva och bli både 50 & 100 år gamla trodde ingen när de byggdes, emn så har skett. De har bytt ägare en mängd gånger, renoverats och inte att förglömma förbåttras.




I allt utom oftast elsystemet. Här hittar vi samma gamla orginalsystem som sedan byggt på med tillägg av varje ägare allt efter egen kompetens! Vilket innebär att ett veritabelt elektriskt kaos oftast är att vänta sig i dessa båtar. Med all denna moderna extrautrustning krävs en helt annan form av elsystem än den som en gång var orginal. Samtidigt har det gett en satans oreda med efterföljande problem för nuvarande ägare.




En ny generation av båtägare har infunnit sig, en generation som inte växte upp med trimmade moppar och andra maskintekniska manicker utan istället kunde massor om datorer och modern teknik.




Här kommer vi gamla mekaniker in i bilden, en forntidens hantverkare som kan se ljuset i tunneln och vidga dess öppning. Eller rättare sagt reparera och bygga om så att systemen motvarar dagens förväntningar. Det är här en mekaniker-nörd som undertecknad infinner sig på scenen.




Pga min arbetslöshet har jag en tid agerat som freelansande bil-båt mekaniker. Nu gällde det att testa något nytt, men egentligen var det inte nytt.






Redan under slutet av 60-talet hade en kamrat och jag en gammal Folkabuss döpt till "Gula Faran"(pga av dess kulör och övriga egenskaper). Med enna fylld av verktyg och reservdelar körde vi runt i Göteborgs omgivningar och reparerade bilar hemma hos folk. Nu var det så dags för mig att köra en repris på detta. En rullande verktygslåda skulle införskaffas.




Hur sjutton finner man då en bil som kan fungera som verktygslåda & transportmedel, som samtidigt kostar några spänn och ser snygg och representativ ut? Blocket tillfrågades och där valdes en knippe fordon ut bland dem, Chrysler Voyager, Chevrolet Astro, Land Rover, Range Rover, Chevy Blazer mfl. De förstnämnda hade massor av utrymme, de senare stor framkomlighet och en hög dragvikt! Valet disskuterades så med min kära "L-L" som direkt valde bort minibussarna som fula lådor.





Bland de fordon jag funnit fanns så en Jeep. denna hade ett maskinhaveri (alla jag sett var någon form av renoveringsobjekt). Priset var nedsatt från 10 tusen till 6, och efter att ha kollat detta mycket finna Cherokee 1994 lade vi ett avsevärt lägre bud på den. Vilket fick till följd att med kokande motor kördes den från Märsta till verkstaden i Sthlm.








Tre dagars jobb senare och vår verktygslåda var fit for fight. Polering, vaxning o rengöring visade på en kanonfin 4 wd verktygslåda till 90% passande för den avsedda verksamheten. Nu skall därför mitt gamla SCM (SuperCarMotors) dammas av i företagsregistret och mer seriösa hemma hos reparationer ta vid.


Min gamla företags logotype. "SuperCarMotors"



Gång efter annan kommer jag ombord på en fin gammal båt som hållts i skick alt renoverats. Nya isntrument plus en massa elektrisk utrustning finns monterade och elsystemen är ett ormbo av katastrofer.





Som i fallet med Britt-Marie & Björns fina kabinbåt i mahogny. Den gick illa och allt verkade vara kaos. Vilket var enbart förnamnet då elsystem och motorinstallation lämnade mycket att önska.






Tills nu har elsystemet gått igenom-reparerats delvis, den ganska nya Volvo B23 Penta motorn gick illa varför förgasarna har gåtts genom och synkroniserats. Nu visade sig tändsystemet vara defekt och omöjligt at justera. Fördelaren hade oxiderat fast. Att tanken tycks läcka hör också till de saker som jag har att ta itu med.




Att båten kunnat fungera är för mig lika klart som "sola i Karlsta", nu gäller det att lösa problemen för Britt-Marie o Björn en gång för alla så de kan njuta av resten av denna båtsommar.




mer om båtar finns att läsa i min sk båt/seglingsblogg:


Inga kommentarer: