onsdag 25 juli 2012

Murphy?

Efter många om och men var det så till slut dags att komma till ett delslut i min och Jans galna bytesaffär. Nu skull en motorcykel vara del av hans betalning för båten, varvid jag skulle komma ned till Simlångsdalen och hämta densamma. Inför denna resa och vad som för mig verkade omöjligt med tåg-buss anlitades Calle och hans SAAB 900. 

Vi ankom Göteborg och gjorde ett stopp i Mölnlycke innan färden mot Halmstad fortsatte. Varmt och skönt ute och en massa bilsnack.

Strax innan Falkenberg ändrade motorn ljud, och började låta extremt illa. En koll på oljetrycket visade på 0!!! Varförvi körde till sidan och stannade. Calle hade en liter liggande i bilen och denna fylldes, men skadan var redan skedd. Ett lager hade fått stryk i motorn som nu inte alls lät så fint och mjukt längre. Vid nästa avfart tankades ytterligare 2 liter olja och nu visade sig bilen för andra gången inte få ström till startmotorn. Batterikabelskon var skadad och gjorde det omöjligt för ström att nå sitt mål. Bilen knuffades därför igång, men trots ny olja lät motorn lika illa!

500 meter före Skrea var resan slut, en smäll, ett poff och ett rökmoln med tillhörande delar kastades ut baktill och vi styrde in bilen i en ricka på motorvägen för att sedan ta till apostlahästarna de metrar som återstod till Shell-macken. Ett VITT stycke SAAB historia hade därmed avlidit på E6,an.

På macken återfanns en Volvo som även den sagt tack och hej, men efter att jag hjälpt dess ägare erbjöds Calle lift tillbaka till Uddevalla. Vilket därmed löste ett stort problem, under tiden väntade jag på att bli hämtad av Jan som dör upp efter en stund.


Att Jan tillhör ekorrarna stod snabbt klart, i hans samlingar återfanns bland annat en fin Sunbeam Alpine Serie II några fina motorcyklar och ett par Rover bilar. En av dessa var även den uppe som bytesämne i diskussionen vilken kanske återupptas. Höll just på att glömma en mäktigt tung SONY reciever!!!


Rover SD1, denna röda vagn är dock inte Jans.

Rover SD1 motor.

Efter någon timmas koll på alla hans prylar startades så XJ900´n för resan tillbaka hem till Orust. Det var nu gråväder och regnet hängde i luften. Vägen från Simlångsdalen till Halmstad fick bli inkörningsfasen på återresan och undertecknads avrostning av mc-kunskaper. Fortfarande fanns dock en stor portion försiktighet (tacka vet jag stödhjul-bil).


En regnskur i närheten av Göteborg kändes extra jobbig och visst kändes det att det var flera år sedan jag sist kört MC. Det var mörkt och tröttheten hängde på axlarna. Burger king vid Stenungsund visade sig vara en glädjespridare klockan 7 minuter före 12. De skulle stänga men erbjöd fritt val på menyn och var verkligen service minded! en eloge ska de ha.


Dagen efter var det så dags för en liten testresa som gick till vännen Arne o Ajna, att de inte var hemma var smöpligt, dock kunde jag fota hans nyinskaffade PUCH Dakota. En riktigt fin moppe.


Återstod att bärja SAABn. Daimlern försågs med kärra från Uffes och iväg bar det. Väl på plats lurades jag av bilens sedan länge defekta dörrlås vilket slutade med att en bakruta krossades. Med bilen lastad körde jag så tillbaka till Orust. Ett snack med Calle avslöjade att han senast kontrollerat oljenivån på bilen en månad tidigare!!!! Med viss erfarenhet av gamla bilar brukar man kolla denna nivå minst en gång i veckan, ytterligare en liter olja hade funnits i bilen under hela resan. Mao de två liter som skulle fyllts före vår avfärd.



Slutligen kunde SAABn lastas av hos Uffes bilskrot och kärran återlämnas, en dags slit var över. kännbart slit i värmen.




Inga kommentarer: