måndag 16 juli 2012

Vad är väl en bal ........


på slottet när man istället har det vanvettigt trevligt i Paradiset. 

Att sedan en dröm, som jag drömt i många år åter har fått liv. För en sjuhelsikes massa år sedan startades som mitt lilla musikprojekt. Allt i förhoppning att skapa musik som i alla fall några människor skulle kunna gilla. Hundratals timmar har ägnats åt att skriva texter och göra musik som känns rätt. 
Vilket gjorde att under 80-talet och senare i början av 90-talet ett antal framträdanden gjordes med bandet i olika konstellationer. 

"fms-band" som bandet då kallades lät för tafatt enligt en av bandets tre dåvarande sångerskor Kristina som även kom på  bandets nya namn. 

PARK BENCH PETTING - "pbp" blev bandets nya namn och under detta har bandet levt vidare som ett drömprojekt, om att ännu en gång samlas och få uppträda inför publik. 

"pbp" samlat i vår trädgård för jam-session.
Martin - Johan - Jag - Jeanette - Malin

Hittade så punk-prog-rock trummisen Johan för ett drygt halvår sedan och tillsammans med honom har vi filat på låtarna i Gula villan i Haninge.  Det var även han som kände Malin som gärna ville vara med och sjunga. 


Martin kom  till Söbben i tron att han var på audition med sitt basspel. Jag hade dock redan hört vad denne bassist kunde prestera på Youtube, det var från min sida helt klart att han skulle ha en given plats i bandet om han ville vara med, detta trots hans låga ålder - 21!!


Malin till synes glad!!!!!!!!!!!!

en troligen frusen Jeanette.

Jeanette som tillhört bandets tidigare upplaga ville självfallet återta sin roll i gänget. det blev inte bara musik de här dagarna. En liten sight-seeing gjordes också där min älskade stannade hemma för att alla skulle rymmas i en bil.

på  sight seeing i Henån. Martin o Malin 
samt en finklädd Johan.


konstverk i Kajutan - Henån.

Ett par speltillfällen har infunnit sig vilket kan komma att innebära att "pbp" kommer att stå på scenen både i syd-Tyskland och i England under kommande höst-vinter. 


Inför denna möjlighet drog vi så samman bandet på Orust för att tillsammans repetera en lämplig reportoar för kommande gig. Ett tjugotal låtar finns med i paketet varav vi lyckades sätta 11 stycken under dessa 3-4 dagar.  Samtidigt fick vi chansen att se hur vi funkade tillsammans då flera av bandets medlemmar var helt obekanta med varandra. 

Min älskade Lise-Lott fixar mat till hungriga musikanter.

Samt en mängd tid att spela och sjunga. Att repetera in en enda låt visade sig precis som alltid ta avsevärt mera tid än som beräknats. 



Våra fantastiska tjejer ska ha texterna ord för ord i ryggmärgen, varenda ton ska sitta exakt rätt! Vi musikanter ska lyckas med konstycket att spela samma låt i alla takter. Börja och framför allt lyckas med att sluta låten samtidigt. 

Mattias Heavy Metal studio undangömd i ett till synes skjul.




En ej helt enkel uppgift. Mattias som upplåtit sin Heavy Metal studio för oss är värd allt Guld i Småland då den sk studio somjag byggt i lillstugan knappast skulle rymt oss alla om ens Johan med alla sina banke-burkar. (efter den här helgen har jag fått min älskade  Lise-lott att gilla iden om att bygga ut min allt för lilla studio en smula. 






Minuter kändes som sekunder, timmarna rann iväg. Våra huvuden bultade och vi kände oss redan efter första dagen ganska fullmatade. Låt efter låt repades in, tanken från början var dock att Mattias skulle assistera oss med att spela in allt vi  gjorde.  

för första gången i mitt liv lyckades jag under en och samma dag spela sönder D-strängen 2 ggr.

Av detta blev dock intet. Men som ett substitut installerades en mixer med tillhörande rullbandare från slutet av 60-talet. 


Idag när jag kunde avlyssna resultatet blev lyckan nära nog fullständig då den verkligen gjort jobbet.  All musik fanns inspelad i en ovanligt hög kvalitet. Musik som nu skall redigeras, modifieras en smula med hjälp av equaliser och chorus för att bli en förhopningsvis trevligt musikupplevelse för en tänkt lyssnarskara.


Att dessa dagar kunnat genomföras är bandets klippa i form av min älskade Lise-lott´s förtjänst. hon som fixade mat, disk och såg till att alla hade någonstans att sova. 


Hennes roll i bandet är visserligen inte att agera  på scenen, utan den som  håller samman planering, ekonomi och fotografering i olika sammanhang. utan henne skulle detta projekt inte kunna nå så här långt.

Inga kommentarer: