tisdag 28 augusti 2018

Artister och politik - Björn Skifs

Vi går mot val med stormsteg, ett val som för 7-klövern tycks handla om inte vad de vill göra utan hur de ska hålla Sverige Demokraterna utanför politiken. Detta trots att 7-klövern tycks ha hunnit ändra åsikter i en mängd vitala frågor ett antal gånger bara under sista halvåret.
Nu ska gränserna strypas gällande invandring, nu ska pensionärerna och de sjuka få sitt. De som tidigare tycks ha varit en belastning för makten. 
Jag har liksom alla andra i vårt land sett hur SD vuxit sig allt starkare bland landets folk. Kanske för att deras ledning i huvudsak inte har ägnat sig åt att kasta skit och fabulerande lögner på de konkurrerande partierna utan istället hållit fast vid sina sk vallöften. Deras förslag i abortfrågan har kastats i ansiktet på dem med repliken att de skulle vara abortmotståndare. Detta när de istället propagerat för samma regler som gäller i övriga EU. Nämligen 12 veckor och inte som i Sverige 18 veckor.
I invandringsfrågan har de hela tiden hävdat att våra skattepengar skulle göra mer nytta om dessa människor fick hjälp på platsen de befinner sig istället för att ta hit dem till Sverige till avsevärt högre kostnad.
En sak som dykt upp i min tankesfär är detta med att vara för och emot något inom politiken. Hmm det är ju så en diskussion skapas som kan leda till något konstruktivt. som vi alla har glädje av. 
Det handlar då inte om att TA AVSTÅND från något. Personligen tar jag inte Avstånd från något politiskt parti. Då de i demokratins namn har rätt att framför sin åsikt, oavsett jag tycker de har rätt eller fel. 
Istället tar jag avstånd från våldtäkter, misshandel, kriminalitet, krig och en mängd saker som alla har en negativ inverkan på folk. 
På Facebook dök så upp en namninsamling startad av Skådespelaren Kjell Bergquist. Där han säger sig ha samlat 30000 namn på artister av olika slag som alla tar AVSTÅND till Sverige Demokraterna! Något som jag finner extremt olyckligt.
Kjell har gjort sig känd som en eminent skådesspelare, men faktum kvarstår att han direkt eller indirekt har sin utkomst tack vara SVT (Svenska staten) utan hans medverkan i olika tvserier hade han inte varit så framgångsrik som han är, vilket hade påverkat hans inkomster! Skådesspelare byts dock ut då och då. Snart är kanske Persbrant helt bortglömd liksom andra som varit extremt populära under en period i TV. Kvarstår musiker i alla genrer. De finns där i musikhyllan och plockas fram då och då för att avnjutas. Deras tid i det maximala rampljuset kanske bara varar 10-20 år, men deras musik finns kvar långt mycket längre.
Därför blir det svårare för mig att förstå hur en artist som länge varit folkkär och enormt populär ställer upp på denna insamling av namn. Detta med tanke på att 7-klövern i stora delar nu anammat SD´s politik. Med ca 20% av landets folk bakom sig, kanske fler innebär det att du Björns Skifs som jag alltid varit ett Fan av sparkar kanske 2000000 fan´s på smalbenet med ditt ställningstagande. Såg att du hade 170 tusen följare på din Facebooks sida. Känner dessutom ingen i min bekantskapskrets som inte tycker att du är en fantastisk artist och  som jag har de garanterat ett flertal av dina skivor på hyllan. 
Min fråga blir därför hur kan du ta ställning mot ett politiskt parti på detta sätt. att du tar ställning FÖR ett politiskt parti accepterar jag och dina fan´s. Känner det som ett stort svek emot oss som följt din karriär genom åren och uppskattat ditt artisteri.  
På 60-talet protesterade en mängd Svenska emot USA och Vietnamkriget. Vi fick artister som några av dem lyckades bli rika på protestsånger mm, men de flesta dåvarande musikartister behöll sin åsikt för sig själva. De ville helt enkelt inte kopplas samman med FNL-KFMLr och liknande organisationer och partier även om de tog avstånd från kriget. Något som gjorde att musikSverige faktiskt delades i två läger. Att Jerry williams (RIP) var kommunist visste alla men detta var inget han framhöll stup i kvarten. Kanske gjorde han det av respekt för sina fan´s.
Som sagt Björn du är en stor artist men jag beklagar djupt ditt ställningstagande i detta avseende.

Inga kommentarer: