tisdag 22 december 2009

God Jul

Det 9 grader kallt ute, under gårdagen som började tidigt med springpojks-jobb genom hela staden stod även byte till vinterdäcken på mitt schema. Allt nog så kom jag ut till verkstaden där pläten lastades av, ja till en början var jag enormt tacksam över den GPS-manick som Erik ansåg att jag skulle ha och därmed gav mig. (Hade aldrig i helvete hittat rätt annars).


Dags så att köra den med ca 25 cm täckta grusvägen från verkstaden ut till stora vägen. Lastad med vinterdäcken som saknade luft drog jag iväg. Allt funkade perfekt på grusvägen trots det tjocka snötäcket men just som jag anträtt den något större vägen hände det.



Swooop-swissh bilen snurrade runt och lade sig snyggt på sidan i en hyggligt krondike. Trots idoga försök och 4-hjulsdrift ville den inte dra sig upp.


Det blev till att promenera tillbaka till verkstaden där Classe startade upp sin OPEL tillförordnad bärgare. En fett rep spändes vid framkomsten fast mellan de bägge fordonen och så snart Classe hjälpt till att förflytta JEEPn några decimeter greppade det och swisch var jag uppe på vägen.


Senare kunde nyluftade hjul monteras på bilen vilket om inte ökade väggreppet när bilen väl rullade, dock ökade bromsförmågan avsevärt.


Julen planering har modifierats på så sätt att vi nu stannar i Sthlm under både Jul och Nyår för att sedan dra till Söbben efter NYår. Detta gör att resandet minimeras i det trevliga väder som råder.


"Totodin" dotter har flyttat hem till sig för ett par dagar tillsammans med sin två kattastrofer vilket gjort att vi BARA har tre kattastrofer kvar hemma. Denna rockard var synnerligen lyckad då lite "Maj-a från Malö" nu plötsligt bestämde sig för att trivas hos oss. En tygmus har blivit hennes favoritleksak, de båda far runt som furier i bostaden.



Ja så kommer vi på denna morgon som började med att upptäcka att ett av de nyluftade däcken på vår JEEP var extremt TOMT. Punka med andra ord. Stackars LL tvingades gå till jobbet denna morgon trots att hon fått ont i höften och allt. Nu sitter jag och väntar på en hjälpande hand från vännen Erik.


Inga kommentarer: