torsdag 21 januari 2010

"som ett brev på ..."




"Vardags händelser"



Ja kanske hängde dagens händels samman med min förra blogg. Man kan aldrig så säkert veta. Allt nog en smula stressade efter att ha legat i världens förkylning i några dagar attackerar vi vågstycket att köra min älskade till jobbet. Gott om tid försvann delvis då Jeep´n inte visade tecken på att starta. Batteriet var stendött! Hjälp fixades och vi var på väg, fär syn på en polispatrull på andra sidan allen längs Karlavägen. Ett övergångställe framför oss och i nästa sekund en man som tar ett stort bestämt kliv rakt ut i gatan.



Väglaget gjorde att jag inte ens tänkte tanken på att försöka få stopp på den nära 2 tom tunga bilen. Det hade kunnat resultera i en rejäl okontrollerbar smäll.



50 meter senare blir jag så invinkad av en kvinnlig polis som berättar att jag minsann gjort mig skyldig till ett allvarligt brott och därför skulle betala 3000,oo i böter, så det så. Till ´råga på eländet har jag för första gången på åratal inte med mig körkortet. Plånboken hade försvunnit i röran hemma.



Detta tog som sagt ytterligare på vår nu ansträngda tidsplanering då jag mer eller mindre tvingades att berätta min livshistoria som legitimation. Detta i än högre grad då jag på intet sätt ville erkänna detta allvarliga brott. Kontrade själv med att trafiklagarna också gäller för fotgängare och att denne inte får gå ut i gatan förrän han/hon försäkrat sig om att detta kan göras utan risk för liv och lem.



Nu återstår det att se vart detta leder, tja om det blir att rannsakas hos Tingsrätten.



Nu tillfrisknad har ytterligare saker infunnit sig på spelplanen av det positiva slaget.






Skriver sedan en tid tillbaka någon sorts historik om min farfar båtbyggaren Carl Andersson och hans verk. I samband med detta kom jag idag i kontakt med Karl Melker Oscarsson en inbiten segalre o författare (nu 74 år gammal) där han kunde delge mig hans egen kontakt med Vindö båtarna på 60-talet.


"Bildrömmar"

Daimler Double 6



Ibland dyker drömbilen upp bland annonserna. Så var dte för en tid sedan när jag fick syn på en Daimler Double 6 till salu för en spottstyver norr om stan. Självfallet kunde inget i världen hindra mig från att åka och titta på denna bil. En krockskada på ena framskärmen och strålkasterna var en bagatell. Vad som inte var en dylik var självfallet den fantastiska inredningen i vagnen, en orgie i finaste skinn och trä. Samt inte att förglömma den gigantiska 6,o liters V12 motorn. Här fanns en av dåtidens exklusivaste bilar till salu för småpengar, dessutom i ett mycket fint skick.

6,o liter V12. 300 hp+

Lyckan vara dock inte för alltid, och självklart var det så att en annanpresumitiv köpare redan gjort sin entre på planen. Det hade nu gått ett par veckor och under gårdagen ringer en man och undarr försynt om jag fortfarande var intresserad av denna Daimler! Om jag var.... en överläggning med familjens ekonomidirektör avgjorde. Nu återstår ytterligare en titt på denna vagn och sedan kan det tänkas att en fet Daimler V12 får finna sig parkerad utanför vårt hus.


Förhoppningsvis skall "flytet" fortsätta och vara oss behjälpliga i att sälja både vår Ford Cortina och vår stora Motorcykel.


kram alla goa och o-goa läsare och vänner.

Inga kommentarer: