tisdag 5 januari 2010

"Superman or suicidal?"


Hur är det egentligen?
Är du Stålmannen och därmed osårbar är går du omkring på stadens gator och önskar livet ur dig själv.

En mängd år på skolbänken med stort intresse för Fysik lärde mig bla att vi människor inte är osårbara. Något som gör att jag fortfarande går efter en devis som myntas inför barn för en mängd år sedan:

"Barn (en sorts människor) är mjuka, bilar är hårda!"
Måhända nådde inte denna devis fram till vår huvudstad viletk gör att dessa tycks totalt ovetande om att billisten kanske inte kan stanna i alla lägen, kanske inte ens ser dig dät du går mörkklädd trots att du lätt ser billisten.(han kanske följer lagen och har ljuset tänt?!)




Vintern kom så till Sthlm och redan har jag ytterligt nära fått kontakt(ja nästan) med en mängd människor som antingen haft ett intimt släktskapt med nämnde Stålman alt varit klart självmordsbenägna.
Om det nu är det senare som gäller, undrar jag i mitt stilla sinne varför dessa människor försöker ta livet av sig med undertecknad som hjälpande hand. Varför skall nödvändigtvis en tredje oskyldig person dras med i denna form av självmord.
Tillvägagångsättet följer en standardmall. Ett obevakat alt bevakat övergångställe, mörka vinterkläder, avsaknad av reflexer, mörker, is-snöhalka, kanske ett mobilsamtal som är ack så viktigt.

Allt nog personen i fråga når fram till övergångstället och fortsätter utan att varken se till vänster eller höger rakt ut i gatan. Något som tyder på att personen är klart självmordsbenägen och borde tas om hand av psykvården för en grundlig undersökning.


När väl olyckan har skett skulle i alla fall jag om jag var föraren i den Hårda bilen vilja säga till den söndertrasade människan som nyss så kavat försökt passera gatan:

"Du är inte bara ful, du är dessutom DUM!"


Vad jag kan förstå lever denna mycket stora grupp människor+Robert Ashberg i villfarelsen att vi som gångtrafikanter har företräde i alla läge. Även om lagen som sådan föreskriver en skyldighet för gångtrafikanten att vara aktsam samt tillse att bilen som är på väg mot dem verkligen har för avsikt och kan stanna!
Som gångtrafikant har man därför inte företräde i alla lägen och man är fortfarande inte odödlig.


Här om dagen tvingades jag försöka bromsa ( extremt halkigt-snö mm på gatan) när en person gick rakt ut framför mig. Hade inte människan-självmordskandidaten-Stålmannen haft så bråttom hade den fått höra min uppdykande kommentar.



"Snälla du, vill du nu ta livet av dig med min hjälp, så gå tillbaka, ta ny sats medan jag backar och tar fart av bara helvete, så att jobbet blir ordentligt utfört!!"


Nu blev det inte så och jag får förhoppningsvis fortsätta köra med min bil i förhoppning att inte skada varken min bil eller dig som passerar framför min bil.



Den sk Zebra lagen togs delvis från Storbrittanien men varför tog de inte med HELA den engelska lagen. Den som klart berättar vilka skyldigheter en gångtrafikant har i trafiken. Att gångtrafikanter alltid är skyldiga att släppa fram fordonen. Att man Aldrig får gå över en gata utan att örvissat sig om att det går. Att man ska akta sig jävligt noga för att dejta en bil då dessa dejter brukar sluta mycket illa. En fotgängare (engelsman) skulle aldrig gå rakt ut i gatan framför en bil.



I många av Europas länder kan en gångtrafikant dessutom dömas som vållande till en olycka genom felaktigt beteende vid passerande av en gata-väg.

Vilket i princip kan innebära att om jag nu är så dum så jag går ut framför en bil och avlider, kan mitt dödsbo bli skyldigt att betala skador för bilägaren.

Inga kommentarer: