måndag 15 mars 2010

"skomakarens ungar bla bla"

Det var så dags för min älskade och jag att göra en utflykt till vårt kära Söbben. Allt var förberett (hmm) och under fredagen skulle vi ta plats i vår Daimler för denna 50 mila resa. Tja det är nu som devisen "Skomakarens ungar" kommer in. För ute på gatan stod vår Jeep med trasig topplockspackning(okörbar), samtidigt drar jag iväg för att ta en koll på en bil åt en av mina kunder.

Strax före Upplands Väsby(norrgående-eller borde det heta norråkande) börjar D6án att gå illa. Shit tänker undertecknad och släpper av på gasen. Men en kort stund senare dör bilen helt.

Mitt "halka runt" äventyr(beskrivet tidigare) hade gett avgassystemet en smäll-knuff vilket avslöjat att ena katalysatorn lyste som en sol när man öppnade motorhuven, den var överhettad.
Ett samtal till Jaguar-vännen Steve som befann sig i UK, avslöjade att detta var ett vanligt problem. Catten sattes igen och blockerade därmed avgaserna och tvingade i sin tur motorn att stanna totalt.


Så där stod jag på motorvägen med en D6á som inte funkade. Lyckligt nog kom efter ett samtal Dag och bogserade mig till Shell-Stora Väsby.


Ja följden av det hela blev att vår Söbben resa nu hängde i luften akut. Påföljade dag gjorde jag allt för att lösa problemet men utan vettigt resultat. Inte ens med Klasses hjälp. Senare samma afton hämtades först vår Jeep av en bärjare och sedan även D6´n! Med Jeep´n i garaget på Ekerö påbörjade jag så byte av den trasiga packningen, på detta sätt skulle vår Söbben resa ändå kunna genomföras.(trodde jag).


Klockan 03,oo startades bilen och gick perfekt! Bara för att så snart jag fyllde vatten stendö dränkt av vattnet!!


Antingen hade jag gjort något allvarligt fel vid montering av nya packningen eller??!!.


Fann så en madrass, för att ta sig till stan från Ekerö vid denna tidpunkt var omöjligt. Shit.


Jag vaknade så ovanpå verkstaden och gjorde ett nytt försök att lösa problemet. Att vi nu inte kom iväg under fredagen stod klart som ......





Toppen demonterades och ny fann jag ett par stora sprickor i denna, med andra ord behövs en ny topp för att få bilen på rull igen... Samtidigt fick resan till Söbben ställas in helt!


Vi var båda ledsna för detta efter att ha sett fram emot en helg på Orust länge. Att devisen var närvarande stod klart som kristall.


Idag är det måndag och vår helg på Söbben blev en helg i stan med mig till stora delar mekande. En ny topp ankommer i morgon vilket gör att Jeep´n bör stå körklar i morgonkväll. Arbetet med tre båtmotorer fortsatte därför, bland annat sanering av massor av olja som runnit ut på verkstadsgolvet och gav ett visst obehag.


I morgon är det även dags för ett samtal i Familjerätten ang min yngsta dotter. Det känns jäkligt när separerade föräldrar inte kan hålla sams. Men så är det! Vilket gör att en billös själ som jag får ta till andra alternativ.


Ett sådant var att plocka fram ett startbatteri och dra ned i garget.


Med ett ganska skönt muller dundrade motorn i vår XJS cabbe igång. Hmm nu var transport problemet delvis löst. Även om det innebär att jag i morgon ska köra den öppna bilen(suflett saknas) till Uppsala tur och retur i ca 4-5 graders kyla.


För att väcka bilen till liv en smula inför denna resa körde jag runt lite på stan och passade även på att fota denna typiska SOMMARBIL i typiskt snöigt Vinterväder. Förhoppningsvis kan XJS´n återbördas till varma goa garaget i morgon för att sedan få vila tills den riktiga våren gjort sin entre. Men under min lilla provtur i stan, stannade jag vi ett övergångställe och fick höra en kommentar från ett flanerande par.
-Äntligen ett riktigt Vår-tecken!!! (tack det värmde i kylan)

Inga kommentarer: