lördag 6 mars 2010

stor snurr & stress?! in colour

Dags igen för en knippe rader fyllda med ord om - just det "Ditten & Datten". Denna gång spånar jag kring parkeringsplatser, motorrenoveringar, båtmässor, måling, stressat båtliv, mm..

Tja veckan var fylld med ännu ett par kära Perkins Dieslar blott ca 40 år gamla. Att finna delar till dessa har visat sig vara ett problem i sig, men jag brukar använda devisen - det omöjliga görs medan ni väntar mirakel tar lite längre tid och detta verkar hittills stämma på Jan´s Dieslar. Ja så är dagen slut och jag startar Double Six´n för hemresa.

Denna gång kör jag före Klasse i en Opel(förbannad tur). Bara för att inom loppet av en halv sekund snurra runt på smala Nyckelbyvägen och därmed PARKERA bilens bakdel o framdel i var sin kompakt snö-isdriva. Allt utan möjlighet att komma loss. En stund senare med hjälp av en traktor var jag åter på hemresa, då hade en lastbil bla försökt assistera utan resultat.


Gjorde även ett snabbesök vid RBK´s hamn som låg vackert inbäddad i snö och is. Ja där fanns till och med en segelbåt vid kaj. Om ett par månader kommer båtarna trängas och solen gassa.




Så var det dags för en av årets stor mässbegivenheter i Fjollträsk. Allt om sjön öppnade sina portar för varande o blivande båtfanatiker. Självfallet skulle jag dit och nytt för året var att jag gjorde detta utan min älskade följeslagarinna. Hon hade istället hela sitt väsen engagerat i att måla om dotterns rum då denna för ögonblicket är bortrest på skidresa.

Redan hundra meter från mässans portar insåg jag att det fanns masser båtfölk i faggorna. Parkeringen var knökfull.
Gjorde entre och så snart jag kommit in i hallen ser jag en båt som faller mig i smaken. Banne mig var det inte en av de vackraste motorbåtar jag sett i mitt liv. En skönhet döpt till #GOLDEN CUT# förevisades i två varianter. Båda med ett utsökt träarbete i mahogony och teak. Försiktigt gick jag ombord på helträ skapelsen och lät liksom omedvetet fingertopparna glida över den blanka lacken i hopp om att känna kvaliten i lackarbetet. "Inte helt 100% men likväl en god 95%"!! förhoppningsvis såg ej ägaren till detta lilla båtvarv att jag dreglade av njutning inför det jag såg och erfor. Ber i vilket fall att få tacka dina/era båtar varväl värda inträdet till mässan. www.golden-cut.se
Men vad har egentligen hänt med detta århundrades familjesegelbåtar? Dessa visar sig oftast vara i storleken kring och över 30ft! Flytande seglande hotell med all otänkbar utrustning redan som standard. Familjeseglarna från 60-70talet med plats för fyra, kök, vask garderob osv allt inpackat i 7 meter segelbåt.
Nej i dagens seglarvärld är det dagseglare utan vettiga övernattningsmöjligheter och andra bekvämligheter som finns i skiktet 18-30ft. Spartanskt utrustade frånräknat utmärkta seglings egenskaper. Uppenbarligen har dagens stressade tillvaro gjort att även seglarna, drar ner till båtklubben, kastar loss och sticker ut på seglats under ett par timmar för att ett par timmar senare åter vara tillbaka vid allt annat viktigt i livet. Borta är familjen som packar in sig i båten och faktiskt försöker leva där trots minemalt utrymme.

Denna vackra seglare a 1200000,oo är som gjord för snabba dagsseglingar men inte speciellt lämpad som familjebåt. Troligen är den snabb.

Under morgondagen ska jag så ta vid med dotterns rumsrenovering. LiseLott har gjort färdigt allt det färgglada, nu ska jag försöka montera ett nytt golv i rummet.

Bloggen för dagen är skriven samtidigt som en ganska "fadd" Melodifestival omgång körs på TV. Hmm vad mer kan jag säga. De bidrag som fallit mig i smaken har redan fått nobben...

Inga kommentarer: