söndag 28 mars 2010

Män och deras machobeteende ;=)

Är män läskunniga? Eller kan det vara någon annan form av defekt som gör att vi män ofta tror oss behärska allt och inget. Ofta kommer vi män dock till korta på grund av denna tilltro till oss själva. Vi tror oss kunna allt! Eller är vi rent genetiskt Analfabeter?


Men hur går det när det så kallade svaga könet överträffar oss med råge. I en familj jag lärt känna (båda duktiga journalister) har verkligheten visat att: Hon är den i familjen som är praktiskt lagd, bäst bilförare, snickaren som renoverat deras stora hus-you name it. Medan han fortsatt med skriverierna!


Går tillbaka till min första frågeställning med detta påstående. "Män läser sällan eller aldrig instruktioner till olika manicker o prylar". Är det så? Ja i min värld förekommer det för jämnan. Antingen det gäller hur man bygger en IKEA pryl, eller nya telefonen / nya bilen! Män förutsätter att de genetiskt klarar av dessa ganska tekniska saker genom någon form av automatik.


Vet av egen erfarenhet att jag aldrig lyckas grunna ut viktiga funktioner i min nya telefon. Videon modell värsting som inköptes för en massa år sedan (en sådan som kunde allt förutom att koka kaffe) misslyckades jag totalt med, medan min dotter snabbt ögnade genom instruktionsboken och kunde fixa allt med denna grunka. Hur hon bar sig åt fattar jag inte trots min bakgrund inom Radio o TV.


Så har vi det där med bilar. Dessa fantastiska rullande maskiner och deras instruktionsböcker som samtliga börjar med en ungefärligt text : Vi gratulerar er till ert val av en Volvo-Ford-VW osv och hoppas ni ska få stor glädje av vår kvalitetsprodukt.




Sedan följer en bra anvisning om hur man starta, sköter om och på äldre fordon till och med kompletta services-scheman för bilen i fråga.


Men läser vi män dessa? Nja jag tror att det är lite si och så med detta. Mest si måste jag säga. När bilen var ett nytt fenomen, tja då utbildade sig chaffören noga i hur man skulle handha detta tekniska underverk. Men numera är det alltså genetiskt betingat. Då kunde man göra hyggligt stora reparationer på sin bil med hjälp av denna litteratur. Nu står det oftast att man ska ringa en bärjare och uppsöka närmaste verkstad.





Då hade bilar förgasare och mekaniska bensinpumpar som slutade att fungera samtidigt som motorn dog. Idag är allt elektroniskt och styrs av datorer.


Nu till ett typexempel som jag råkat ut för en mängd gånger, som dessutom har en direkt koppling till detta att kunna läsa en instruktionsbok. Just det senare har gjort att undertecknad flera gånger kunna köpa bil extremt billigt! Anledningen är att många av dagens bilar med sina elektriskt styrda bränslepumpar också har en "säkerhets strömbrytare"! Denna är konstruerad så att om bilen krockas, får en kraftig stöt osv automatiskt stänger av pumpen, allt för att bränsle inte ska spruta ut och antändas.


//BIL SÄLJES, starta ej, har itne kunnat finna felet.// så har det stått i annonsen. Jag har då rusat åstad för att kika på vagnen som visat sig vara i mycket fint skick. Ägaren informerar om att han kört bilen och plötsligt har motorn stannat. -Hmm körde du möjligen i ett potthål, eller övre ett väggupp innan den dog? -Jo det kanske jag gjorde bilr svaret. Efter en stunds ekonomiskt dividerade är affären med papper och allt klar. Båda tycks nöjda över affären, varvid undertecknad tar fram instruktionsboken, lokaliserar denna säkerhets brytare. Letar upp den och trycker på densamma för att sedan vrida om nyckeln och med en extremt förvånad säljare i backspegeln köra iväg med den fina vagnen utan problem! Poff.....


Hade nu säljaren läst instruktionsboken hade även han förstått att leta upp denna brytare och själv fått bilen att fungera samt kunnat få ett avsevärt högre pris för bilen som egentligen inte alla hade några fel.


För ett par timmar sedan kör jag min Älskade till jobbet(hon skulle jobba trots det var söndag) och i korsningen Sveavägen-Odengatan står två moderna Fordbilar och blockerar vägen efter ett smärre karambolage. Den ena av dem gick fortfarande att köra medan den andra var helt död.


En uppriven ägare av Mondeon kände sig en smula maktlös med sin skadade bil som inte ville starta, medan mannen som orsakat olyckan med sin Focus, tja han försökte hjälpa till att knuffa undan Mondeon.


Min assistans blev att agera hjälpande hand i att få bort bilen som stod ivägen och sedan genom att LÄSA instruktionsboken finna var säkerhetsbrytaren var placerad. Ett problem som hade kunnat löst troligen en halv timma tidigare om ägaren av denna bil eller den andra läst sina instruktionböcker och därmed haft vetskap om att denna säkerhetsdetalj fanns inbyggd i deras fordon. Det tog mig en knapp minut att finna brytaren, återställa denna och sedan starta bilen som var DÖD.


Hade jag nu inte kommit som en hjälpande hand hade ägaren av Mondeon fått anlita en dyr bärjare för att få bilen till verkstad. Han hade dessutom troligen varit utan bil hela helgen med allt vad detta innebär i form av obekvämlighet.

Att läsa intruktionböcker noga INNAN man börjar använda den tekniskt avancerade prylen kan som sagt löna sig, och eftersom utvecklingen på dessa magaiska manicker går framåt hela tiden har "genetiken" inte en chans att hänga med utan blir hela tiden ett stort steg eft

Nytt ämne/



I morgon är det så dags. Passet är framtaget, likaså bössan som klarar av både renar och isbjörnar. Vi drar till fjälls, jag och min älskade. En resa som denna gång på grund av defekta bilar sker med en HYRD bil. Kjelle Holgersson (avdankad alt wannabee, alt racerförare o biluthyrare) har förärat mig möjligheten att hyra en Renault (av alla j-la märken) för denna resa som vi trots valet av fordon hoppas ska bli trevlig och smärtfri om än lång som ett Ösregn. 90 mil enkel resa är till och med för mig en smula långt, speciellt med den form av väder som vi nu förväntar oss.



Möjligen kan man fråga sig varför det är så f-bnt dyrt att hyra bil. Visst bilarna är nästan nya och fina. Men när jag sökte efter en svensk motsvarighet till "Rent a Wreck" fann jag att deras priser inte var speciellt mycket lägre än de andras.




Det där med Wreck visade sig också vara en illusion för bilarna de hyrde ut hade bara några år på nacken. Skulle föredragit att hyra en 20 år gammal bil till en låg dagshyra. Har en bil funkat i 20 år så gör den det alldeles säkert några hundra mil till. Troligen är det i vårt samhälle förbjudet att hyra ut en 20 år gammal bil! Annars kunde det varit en bra affärside så väl som någon annan.



En hel veckas ledighet ska i alla fall bli skönt den saken är klar, sedan är det dags att ta itu med vardagsbestyren igen... poff

Inga kommentarer: