tisdag 21 februari 2012

"syndigt vacker o dyr"


Vacker som en dag, eller kanske inte just vacker utan en sådan skapelse som tar andan ur oss. Vi förhäxas av designen och inte minst av allt i den historik som ligger bakom varje skapelse av denna typ. 

Var verkligen VW 1200  en vacker bil, eller blev den det med åren då vi lärde känna dess kvaliteter och nycker. 


På samma sätt kan man säkert säga att en Rolls Royce aldrig varit en speciellt vacker skapelse, men blotta namnet fick oss alla att beundra denna vagn.


Vad och hur en vacker bil ser ut kan jag inte svara på, ett är dock säkert. Allt sedan SS cars i England började bygga egna bilar under namnet Jaguar har deras bilar oftast med design av William Lyon ansett sagolikt vackra, häftiga coola, sexiga och detta kopplat till kanske bilvärldens bästa prestanda, väghållning mm. "I rather cry in the backseat of a Jaguar then on a bus" var det någon stjärna som myntade för massor av år sedan. 


När Jaguar som första biltillverkare i Världen lanserade skivbromsar kände de sig tvingade att varna bakomvarande billister genom att sätta ett varningsmärke på bakre stötfångaren.
Precis som förr är dagens Jaguar bilar ett veritabelt under av high tech. Med en kaross av aluminiumdetaljer som limmats samman på nåt vis, allt för att minska bilens totalvikt. Eller är anledningen att den nya elektroniken väger så mycket att bilen annars skulle väga omkring 3 ton. Fortfarande väger en 4-dörrars Jagga nära 2000 kg.

Utanför ett hus beläget i de något fashionablare delarna av Stockholm står den. En silverfärgad Jaguar XJR SuperCharger av 2007 års modell. Från motorrummet hörs ett irriterat bankande vid gaspådrag i övrigt går bilen klockrent. 

En sak står dock klar, V8 motorn är långt ifrån frisk! Att få denna motor reparerad ligger prismässigt ungefär vid priset av en kinesk bilmodell som tillverkas i Göteborg. De kallas visst XC90.


Detta var troligen anledningen till att undertecknad fick uppdraget att renovera denna fantastiska motor. En motor som borde klarat nära 50000 mil, men nu befann sig på dödsbädden vid 14000 mil. 

Anledningen till detta står att finna i att just detta exemplar av bilen hade börjat sitt liv som testbil för Gud vet alla motorjournalister som finns. De som kan köra bil, likväl de som aldrig skulle få handskas med bilar i en prisklass överstigande 100000,oo skr. Det går attbränna gummi och rejsa med en Jaguar, men vänta helst till motorn blivit varm.


Att finna ett ekonomiskt försvarbart och användbart garage i sthlms områdetet visades sig omöjligt varför kontakt togs med Eurostransport som för en bagatellsumma fraktade Jaggan från Stockholm till Orust där garage fanns.


Med bilen inbackad i Arnes garage påbörjades så demonteringen av motorn. Ett arbete som visade sig vara avsevärt mer komplicerat än jag någonsin föreställt mig. 


Slutligen var den dock ut bilen och kunde fraktas i bak på vår Mondeo till vårt hus och dess rena-varma- goa källare där den skulle demonteras.



I bilvärlden talas det allt som oftast om att specialverktyg krävs både här och där. Så inte när det gäller Jaguar, tja möjligen till en av bränsleledningens mystiska kopllingar. I övrigt gich allt som på räls och slutligen kunde jag storögt betrakta vilken form av haveri denna motor råkat ut för.


Redan i inledningstadiet hade en auktoriserad Jaguar mekaniker och undertecknad analyserat problemet och trodde sig finna problemlösningen i att en eller flera kolvbultar skadats.


Med motorn nu i delar stod dessa våra påståenden att vara enbart delvis rätt. Vevaxeln var allvarligt skadad på lagerytorna till tre av kolvarna, nämligen nummer: 5, 6 och 7!! Ja förutom två kolvbultar vill säga, så lite rätt hade vi den samlade kunskapen haft redan från början.


I nu läget återstår att finna var i helsike i Hela Världen jag ska finna nya reservdelar. Jaguar fabriken i England berättade att de inte har dessa på lager men väntas ha besked om när de skulle dyka upp om ca 2 veckor!!!! Men HALLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ, fabriken som tillverkat bilen har inga delar!!!!



Inga kommentarer: