måndag 30 juli 2007

"skinnknuttar invaderar stadt i Västervik"

27/7
Orden kunde varit löpsedlar i landets tidningar för si så där 20-30 år sedan och hade då garanterat resulterat i att hotellets personal i panik ringt polis och beägrt hjälp. Idag är situationen annorlunda. Skinnknuttarna från då, har blivit bikers och liksom raggarna är de idag medelålders med villa Volvo barn fru och kreditkort. Regnet skvalar vilket för oss fyra vid frukostbordet betydde föga i just det ögonblicket.


Ute på parkeringsfältet hade vi lämnat vår husvagn som upplåtits till våra vänner Tammy och Richard under deras vistelse i Sverige.

Utanför hotellets entre står fyra välputsade Harley´s där regnet pärlar sig i lacken och kromet. Dess ägare ser möjligen skrämmande och rebelliska ut men är det inte, där de sitter vi frukostbordet. Detta i kontrast till de som bosatt sig i miniatyrtält ute på någon av ängarna som för den här helgen tjänar som campingplats.

Regnet gjorde sina besök under dagen och vid ett tillfälle strax efter lunch var det hagel och åska som gällde. "knytt" var mäkta förvånad över smattret emot taket men skrattade sedan lyckligt när det började åska.


Så blev det afton och damerna med våra barn tog tillflykten till hotellet medan jag och Manfred och Henning återgick till bike-meetinget. Rock´n Roll stod på schemat och dånade ut från scenen. En mängd bilder togs för tidningen. Tidigare hade både jag och Milla självfallet lagt våra röster på den MC som vi hoppades skulle vinna GULDBÅGE priset. Ja huruvida vårt val vinner vet vi först i morgon, då vad jag förstår Manfred skall ingå i juryn som utser segraren.

Som rökare får jag idag finna mig i att vara bannlyst från hotells innandömmen varför jag tog en promenad ner till Västerviks centralt belägna hamn. En vacker rå-segelskonare gjorde att jag smålog av en sorts lycka som inkluderar drömmar om härliga långseglingar. Skonaren hade alldeles säkert minst 100 års seglatser bakom sig. En enormt vacker ketchriggad segelbåt med tysk flagga i aktern visade blänkande mahogny när den är som bäst.
En cigarett blev till två innan jag fann för gott att återvända till hotellet och en skön natts sömn……I morgon är det lördag.

Lördag och samling vid pumpen igen. Stellan har efter en massa "umlightum" funnit Västervik och därmed rullat in sitt superlåga bygge bland tävlingshojarna. En klart annorlunda skapelse.
Under gårdagen fann milla självfallet ett par tuffa t-shirts till liten "knytt" och själv förälskade jag mig i en jacka, en kopia av de racingjackor som användes på 60-talet av bla Steve McQueen. Oj vad gärna jag vill ha en sådan, problemet kvarstår dock att de endast fanns att köpa i barnstolek. Shit happens. Kortegen genom V-vik med tusentals motorcyklar fick jag avstå från och jag kände ingen större saknad.
Så kom aftonen och med den valet av den där grunkan de kallar Guldbågen. En plastraket och vad jag kunde fatta en Suzuki döpt av någon outgrundlig anledning till Huquarna (hmmm kanske cykeln och dess ägare var från H) samt Stellans HD maskin som jag tyckte var hämtad från en rundbana med doserade kurvor eller möjligen Wiliam Arnes Motorcykel circus med tunna och allt. Detaljerna på denna cykel var otroliga och speciella varför jag tyckte att den helt rättvist vann.









Gick omkring på området men fann inte mina vänner varför jag styrde Jaggan till hotellet. Boots med Tammy befann sig inte i husvagnen så mitt nästa stopp blev hotellets bar och en kopp kaffe. I morgon, ja det är redan morgon faktiskt väntar att montera ned tält och sedan hemresan. Ska självfallet bli skönt att komma hem igen.
En mer än kär vän hörde av sig också, bland annat ville hon sälja ett par stövlar!!! Och ville gärna ha lite hjölp med detta. Dregel i kubik då stövlarna med sina 6" höga klackar kan få vilken kvinnlig bärare som helst att framstå som mer än förförisk. Att dessa sedan är lårhöga och tillverkade i svart mjukt följsamt gummi gör saken, det vill säga stövlarna inte ett dugg sämre.,…..
Söndag, grått och mulet lite tjyvkallt i vinden med andra ord ett ganska vettigt seglarväder för alla de vackra båtar som ligger i västerviks småbåtshamn. Kanske lättar den gamla råsegelskonaren från kaj för en tur i den intilliggande skärgården. Manfred grät inte öppet i alla fall inför hotellets räkning vilket kändes skönt, dessutom innebar det att vi slapp att diska. Snart ska vi köra ut till Gränsö och plocka samman grejorna.
Förra årets vinnare av Guldbågen började under frukosten disskutera huruvida han nu skulle inköpa en hund med tillhörande Volvo. Kanske har han pengar kvar från förra årets vinst som kan räcka till dessa inköp. 1 st hund 10-tusen 1 st Volvo tja de kan väl inte kosta mer än nån tusing.
Home at last. Ja borta bra men hemma bäst den saken e klar, men visst kommer jag som alltid fortsätta drömma om hotell-frukostar. Detta att välja ut enbart godbitarna och sedan när man ätit färdigt bara lämna bordet och gå…..
Richard och Tammy avlevererades så på Arlanda för resan tillbaka hem till England. Richard troligen fylld av nya galna ideer om hur han ska bygga motorcyklar i framtiden.
kram alla goa och o-goa läsare och vänner.

Inga kommentarer: