måndag 5 april 2010

Lapprike blogg

Så hände det oundvikliga. Familjens innehav av transportfordon var alla uttagna i generalstrejk och hade därför decimerats avsevärt för att endast innefatta vår XJS- cabbe! Allt sedan vår JEEP vägrade starta efter byte av cylindertopp o packning. Att Daimlern samtidigt vägrade starta efter att "kattorna" rensats hör till gruppen mycket besynnerliga fel som jag inte lyckats finna orsaken till ännu. Därmed inte heller funnit en lämplig åtgärd för!


"Långträsk berget"

In i det sista inför vår planerade resa till Arvidsjaur (min älskades födelseort) har jag gjort vad jag kunnat för att få i alla fall en av våra "TAK"-bilar att fungera, dock utan resultat. JEEP-Stefan som lovat att tillhandahålla en begagnad hallgivare tycktes som bortblåst från jordens yta och svarade därför av förklarliga skäl inte i telefon. (lär inte gå om man e bortblåst). Som en extra säkerhet hade jag dock kontaktat Kjelle Holgersson om att få hyra en av hans bilar. Denne hade accepterat mitt bud om ett vettigt fast pris och fria mil på en Renault Modus!



Vad jag tidigare inte visste var att Renault Modus även i turcos-blå metallic lack var en av marknadens absolut FULASTE bilar näst intill ful som en Toyota Prius (jerrrk). Vagnen avhämtades söndag kväll och min förhoppning var att trots dess anskrämliga utseende den skulle vara en trivsam småbil med låg bensinförbrukning.



Att köra Renault var inga konstigheter, med en körställning som tagen av en ultra bekväm köksstol. Ja det vill säga i framsätet, där bak var det banne mig inte mycket bättre än en parkbänk med rullbälten för tre. Hur fanken tre personer skulle få plats där övergår dock mitt förstånd. Som laståsna vad den dock utmärkt då denna funktion testades redan första kvällen med dotters flyttlast. Den visade sig svälja en hel del med bakre ryggstödet nedfällt.


Hur fan kan man låta tillverka en så här ful bil??



Ja så kom då starten på vår 90 mila resa till Arvidsjaur. Hur detta skulle gå hade jag ingen aning om, jo i och för sig litade jag på Kjelle som sagt att vi skulle kunna ta oss fram och åter utan problem. (men inte så mycket mera).


Min kommentar till detta var en stor saknad efter vår 1850 kg tunga, 250hk Jagga som rullat samma sträcka med en förbrukning av 1,1 liter/mil i motsvarande hastigheter som Modus´n nu kördes. Det skulle med andra ord kostat oss en deciliter att färdas bekvämt både fram och bak i en bil som dessutom var tyst inuti.

Recension Renault Modus 1,4 /
Negativt-
Motoreffekt, omkörningar bör planeras-gärna förbeställas ett par dagar före avresa.
Acceleration motsvarig med 50-60 talets VW1200.
Toppfarten ca 150 km/t med god hemlängtan. Borde dock i mina ögon vara hastihetsbegränsad liksom andra små plåtlådor som troligen trots EURO NCAP inte skulle klara smällar i farter över 120. Typisk tätortsbil inte mera.
Bränsleförbrukning efter 245 mil på ett snitt av 0,95 liter/mil, nästan i klass med avsevärt större motorstarkare o bekvämare vagnar.
Avlastningsfack likt det på förarsidan saknas för passagerare.
FUL SOM STRYK, de som designade denna vagn har förhoppningsvis fått sparken.
Positivt-
Stereon med cd funkade utmärkt och var lätt att sköta.
Instrumentpanelen likt ett trevligt dataspel
avställningsfack vid förare på inst-panel.
Dubbla mugghållare.
Väghållning i farter under 130 klart godkända.

Slutomdöme, Grymt ful sk bil som lovar låg bränsleförbrukning men inte är i närheten av att leva upp till denna.


Långfredag i Arvidsjaur /


En Peugeot 504 Break vid Dolalrstore, inte en rostfläck att finna!


Det blev så en tur in till Arvidsjaurs shoppingmekka "Dollar Store". Stopp på Statoil avslöjade ett för mig ovanligt fenomen. Här såldes reservdunkar som på andra mackar, men dessa var i storlekar upp till 25 liter! Vilket har sin förklaring i att det är långt mellan mackarna uppe i norr. Att dessutom det verkar vara en stor avsaknad av Östermalms 4 wheel drive vagnar som istället ersatts av att var o varannan bil kom rullande med stort släp och på dessa mellan 1 och 4 Snöskoters!! Dessa maskiner med motorer ofta överstigande 100 hkr var garanterat för nöjesbruk.


"Det som göms i snö kommer upp..." min LL´s kusin har inte plats inomhus för alla bilar.

I övrigt regerar lugnet över dessa trakter, för mig som gäst här finns inte allt för mycket att sysselsätta sig med(hade ju inte en trasig bil att fixa) varvid jag fick hänge mig åt sysslolöshet vilket inte är en av mina favo-sysslor(har ju myror i brallan). Misstänker dock med fog att mina dygn den närmaste tiden kommer att vara fulltecknade redan innan vår defekta bilpark räknats in.

"Snöig idyll"


Hur i helsike folk står ut med all snö som begraver allt levande kan jag dock inte fatta, det är så förbannat vitt överallt. I solljus liknar det mest ett vykort, men sådana är inte flera grader minus och därmed iskalla.

Hemresan gick från ett snörikt Lapprike med drivor upp till flera meter till ett vårlikt nästan grönt landskap i Sthlm-trakten. Vi var mäkta förvånade och glada över detta. Bara för att när vi idag vaknade finna att det snöade i Fjollträsk. Det är dock skönt att vara hemma igen.

hej hopp pff...

Inga kommentarer: