tisdag 22 februari 2011

"Nytt ord-spån"

Eller! Kan det möjligen så vara det gamla vanlig gnället om snökaos i Stockholm och stadens nära nog totala avsaknad av snöröjning. Men självklart kommer snö-gnäll med!

Nä- den här gången ska det spånas om ditten o datten. Med andra ord allt möjligt i en salig oreda.

Börjar därför med Stockholm - Fjollträsk - Puckostad - 08center, eller vad katten nu denna ansamling av hus och folk. Ja det där med Stockholmare har jag insett är en sällsynthet, de flesta boende i denna "håla" tycks vara någon form av invandrare. Detta nu antingen de är invandrare till Svea Rike eller de invandrat från andra delar av vårt land. I särfall kommer också undersåtar som undertecknad som lever i EXIL i denna stad. Vad annat kan en man kalla det när han låtit huvud nummer:1, styra valet av bostadsort. Kan alltid gnälla och säga att det är kärleken som fört mig till Sthlm, förhoppningsvis ska jag en dag kunna ta med mig min kärlek- min älskade och bosätta mig på någon plats som inte heter Stockholm.

Stockholm i vykortsformat, helt ok men sen räcker det.

Fram till och med att den där tänkande delen av mig (huvud No:1) styrde mig till detta exilboende var landets huvudstad en vit fläck(egentligen svart) fläck på min karta.

Snarlik det system som fanns i många av öststaterna, där vägkartor inte var, var mans egendom. Man hade inte rätten att veta vad som fanns i grannstaden osv. Att landets innevånare behövde tillstånd för att färdas mellan två städer hörde till vardagen. Ex/ strax efter att demokratin tagit över Polen befann jag mig där nere och stannade för att fråga en person om vägen till staden Llodz! denne visste inte, men hänvisade till en polis ett tjugotal meter från oss. Frågan kom åter upp och polisen visade sig inte veta vilken väg jag skulle ta för att komma till mitt tänkta mål. Han hade helt enkelt inte fått lära sig detta, trots att vi båda befann oss ynka 10 mil från staden.
Vägen som leder från Stockholm!

På samma sätt är det för mig allom bekant att det går ingen väg till Stockholm, det finns enbart en väg som leder därifrån!

Har man sedan upplevt två stränga vintrar på rad i denna stad som skryter med att vara Skandinaviens huvudstad börjar man undra. Här har myndigheterna skurit ned snöröjningen i sådan grad att den knappt existerar. till och med busstrafiken tvingas lägga ned gång efter annan, de kan helt enkelt inte ta sig fram i halkan.


Här om dagen plogades en av smågatorna på Östermalm. denna är enkelriktad och bilar parkeras normalt på båda sidor av gatan. Dagen till ära plogades dock enbart ett spår i mitten vilket gjorde att alla tänkta möjligheter begränsades till intet om man nu inte hade muskler och en skyffel med sig i bilen.

Vanlig syn när P-maffian är i farten. POWER!!

Som krydda på laxen var samtidigt p-bolagets personal iklädda full " I have the power" uniform med sina pböter. Bilarna lappades för att de inte kunnat skotta sig in i tänkta p-rutor!!

Nej slut på gnället för denna gång. Vinterkylan tar ut sin rätt även fysiskt på undertecknad vilket gör att jobbsituation blir ganska medioker. En mängd tid har därför vikits till städning och småpyssel i vår bostad. En del har kunnat ägnas åt musik(detta trevliga som kan glädja i trista stunder) samt de under förra veckan högaktuella Tradera auktionerna. Således lyckades vi sälja vår XJ40a och lite annat.

Att en musikant som undertecknad dessutom agerar som Al Kajda visavi stadens musikaffärer tillhör bilden. I mitt fall har JAM fått känna av detta. Nu misstänker jag dock att de i slutändan inte har allt för mycket att klaga på. En mängd snurriga byten fram och tillbaka har i alla fall resulterat i att den gamla klumpiga bas-förstärkaren nu finns på JAM, samt en gammal fiol och lite annat. Självfallet fylldes tomrummet efter dessa prylar per omg med annat.

VOX AD60VTX topboost

Numera har en VOX förstärkare flyttat in och gör att spelglädjen hos undertecknad ökat till skyhöga nivårer, detta trots att jag med stor säkerhet inte kommer nyttja guror och andra fina prylar annat än i vårt vardagsrum. Där jag allt som oftast terroriserar min Älskade genom att spela gitarr samtidigt som hon ser på långfilm eller nyheter på TV.

VOX förstärkaren var verkligen ett FYND av rang, tack snälla Hasse som tipsade. Nu gäller det att finna en lämplig högtalare till denna stärkare. (morgondagens problem).

Ytterligare ett dök dock upp innan ridån gick ned. Butiken packade under gårdagen upp ett antal små 10 watts gitarrförstärkare, lagom att ta med i bilen, båten, husvagnen osv. Denna produkt visade sig låta riktigt bra och detta till ett pris av 100,oo.

100,oo förstärkare finns i flera färger o namn

För 100,oo (etthundra kronor) kan man anno 2011 köpa en gitarrförstärkare som låter bra, är lagom liten och funkar utmärkt som tränings-stärkare. Hur fan någon nu lyckas sätta samman en dylik makkapär och sedan tjäna pengar på den går över mitt förstånd. Misstänker att enbart frakten på denna pryl närmar sig hundringen. Var ligger förtjänsten? Kostar den kanske 1,oo i inköp i Kina, eller? Frågorna är många men de senaste åren har priser på just elektronikprylar av skilda slag rasat till rena bottennivåer. Vem ska man tacka, har inte en aning.

MIn rigg, VOX AD60 o FMS-Bison

Nu ska jag istället fortsätta spela, kanske lär jag mig något nytt som i alla fall i mina öron låter alldeles fantastiskt. (Vad är väl en bal på slottet)

Johnny
som snart kör och hämtar min Älskade på hennes jobb.

försöker lägga in länkar till ett par av de låtar jag spelat in... ursäktar för kvalitetsbrister i ljudet.




Inga kommentarer: