onsdag 2 februari 2011

Tid, var är den?

- Hur skulle det vara älskling om vi skaffade en väckarklocka? Ja menar istället för att du alltid använder mobiltelefonen som väckarklocka? Kanske en sån med radio inbyggd.
- Nej de tickar ju?

- Inte fan tickar de, de är ju digitala!

- Varför ska vi ha en väckarklocka som funkar som en mobiltelefon, när det inte går att ringa på den? Ridå och gapskratt.

Ja hur var det nu in the very very beguinning. Var troligen nästan tonåring när jag fick min första egna väckarklocka i present.

Tanken med detta var troligen att lära mig att vakna alldeles utan hjälp av mamma.

Det var ett sk reseväckarur i samma stuk som på bilden ovan. Men inte fanken funkade det. Antingen vaknade jag inte av signalen eller också stannade klockhelvetet och ringde inte på morgonen. Men den var faktiskt riktigt snygg i svart skinnimitation.

Tester utfördes med en elektrisk ringklocka monterad med batteripack under sängen kopplad till en gammaldags klocka. Detta var när jag flyttat hemifrån och bodde i egen lägenhet vid Ramberget.

Nog fan ringde den alltid, vilket efter en stund gjorde att grannen på andra sidan väggen stod och bultade aggresivt på min dörr.


Jag hann uppnå hög ålder innan jag lärde mig att vakna av en väckarklocka. Hmm frågan är om jag lärt mig det än idag.

Den analoga klockan med sina visare ersattes av en digital variant med flärpar som trillade ner och skramlade. So what den blev inte långlivad ens i radioform.


Dagens trend är Retro, allt ska se ut som det gjorde då en gång för länge sedan.

Allt finns att köpa i Retro stuk. Bilar, kläder, möbler och naturligtvis klockor.

Tokigt nog såg man aldrig klockor som den ovan då på 40-50-60 talet. I alla fall inte med Betty Boop på urtavlan. Med andra ord förvanskas historien av den nya retrotrenden. Man tar till och med designen från Vespas gamla farmlykta och gör klockor av det. Coolt om man nu har en Vespa stående.

Uppenbart för undertecknad är att dagens klocka ofta bärs likt i forntiden, i fickan men inte katten kallas de fickur! Känner ett flertal personer som inte ens bär ett armbandsur numera.

Mobiltelefonen som kan allt, ja troligen inte den ovan men... när man nu gör dunderreklam och säger att telefonen kan allt, brukar jag fråga var man ställer kaffemuggen så att man får ut nybryggt kaffe ur den.

Detta vore en gadget som jag skulle gilla på min kommande telefon. Detta även om den också kan väcka mig på morgon. Å andra sidan har min älskade sambo en makalös telefon.

Min älskades mobiltelefon fixar dock det mesta.

1: den väcker henne.

2: när tiden är mogen sätter hon på nytt kaffe och gör en macka.

3: så var det dags att väcka mig, hennes gubbe. Ljuvliga morgon att bli väckt av denna underbara kvinna och sen bli serverad kaffe!


Dagens klockor tickar inte, de e dödtysta vilket kan vara positivt men även lite trist eller hur. Men även om klockorna inte tickar så kollar vi av tiden hela tiden.

Hur mycket tid har vi kvar, vad är klockan.


Inga kommentarer: