onsdag 2 februari 2011

Sävsjö tar bort övergångställen!


Äntligen går vintern mot sitt slut, ja i alla fall inbillar jag mig det eftersom det nu två dagar i rad varit plus-grader. En del av mitt trafik-jag drar ett djupt andetag av lättnad. Jag har lyckats avhålla mig från att köra ihjäl någon i trafiken.

Någon av alla de som genom sitt genetiska släktskap med Stålmannen utan att se sig för går rakt ut på ett övergångställe i avsikt att passera en gata. Samtidigt gör detta Stålmannen syndrom att de uppenbarligen på fullt allvar tror sig vara säkra.

De går ju på övergångstället! Detta trots att de nyss hade svårt att stå/gå på den glashala isiga trottoaren. När de sedan kommer ut på övergång-stället går de lugnt och försiktigt över, det är ju halkigt som fan och de vill inte falla omkull. Trots detta tror de att bilarna kan stanna.

Nalkas man så i bil är vi nu medvetna om förhoppningsvis att det del är halkigt som fan, dels att alla dessa Stålmannen kopior finns i trafiken. Man är försiktig men trots detta händer allvarliga olyckor.

Varför? Ja i mina ögon är det av två anledningar.
1/ Att gångtrafikanterna tror sig veta att bilen som nalkas kan stanna och gör det.
2/ Att de har företräde och därmed måste ju bilen stanna, så det så.

Kollade snabbt på Vikipedia som berättar att Sverige, Tyskland o Nederländerna har lag som ger gångtrafikanter företräde när de ska passera vid ett övergångställe. Vad som inte stod där är att de i "T & N" är skyldiga att genom tecken osv visa att de tänker gå över. De är dessutom skyldiga att passera gatan på snabbast möjliga sätt och får på intet sätt gå rakt ut i gatan om de kan orsaka en olycka. Ytterligare krav finns även på gång trafikanterna som jag inte går in på här.


I Storbrittanien där faktiskt den sk Zebra crossing en gång föddes blinkar gula lampor som varning för billisterna. Här gäller det att lämna företräde om dessa finns. Finns istället vanliga stoppljus signaler gäller det som dessa anger. Här finns även övergångställen som INTE har någon form av varningsljus. Dessa förekommer oftast i mindre vägkorsningar och om nu gångtrafikanterna avser att fortsätta sin promenad rakt fram medan en bil vill svänga in och därmed passera övergånstället. I detta fall har bilen företräde.

Sverige är ett pytteland i trafikhänseende. Något av det viktigaste i trafiksystemen i våra grannländer är att skapa en trafik som flyter och inte behöver stanna i onödan. Ett stopp i London centrala delar kan skapa en effekt ända vid Northen Circular road. ( 2 MIL därifrån). Samma i våra andra storstäder i Europa.

Många av de större städerna i Eu har stoppur som med ljud och tid i sekunder anger hur lång tid det kommer att vara grönst för gångtrafikanterna. Allt för att visa hur viktigt det är att de passerar på ett snabbt sätt. När sedan tiden är ut - är det faktiskt fritt fram för billisterna att köra. Skulle sedan det hemska ske att en gångtrafikant passerar vid rött ljus och blir påkörd av en billist finns stor risk att billisten frias helt från ansvar. (Något att beakta vid utlandsbesök).

En i mina ögon viktig del är att VI ALLA ÄR TRAFIKANTER. I alla våra grannländer utom i Sverige innebär detta även en gångtrafikant kan fällas som skyldig, orsak till en olycka.

Skulle därmed Sveriges o kanske i huvudsak Sthlms gångtrafikanter plötsligt dömmas som orsakande av en olycka där de själva skadats, skulle kanske deras attityd och Stålmans gener får sig en ordentlig knäck.


Stoppar in en länk som i realtid visar Världens troligen mest berömda Zebra crossing. Den som en gång prydde omslaget till en Beatles LP. Mao ta en koll på Abbey Road London och fundera lite.

Du lär se hur de allra flesta faktiskt stannar upp en knapp sekund och tittar till vänster o höger innan de passerar. Eftersom det blinkar gult vet billisterna att de måste stanna och gör det. Skulle dock en billist redan ha kommit in ( om än bara en centimeter) på zebra området får INTE någon gå över. Ouuups.


Så när nu Sävsjö komun bestämt sig för att ta bort övergångställen i tätorten vittnar detta i mina ögon om att de styrande faktiskt vill ha levande friska medborgare och inte lik resp skadeoffer på sina sjukhus. Man vill helt enkelt tvinga befolkningen till ett mer seriöst trafikant tänkande som rimmar med NTF´s gamla slogan.
ANSVAR, HÄNSYN, OMDÖME.

poff



Inga kommentarer: