fredag 11 november 2011

"vinter gnäll"





Dags igen att gnälla på allvar och att det i mitt fall gäller trafiken i vårt land ligger nära till hands. Är så tillbaka i Fjollträsk en mycket besynnerlig stad som tycks styras av:

1-Vår hyggligt förnuftiga regering.
2-Komunpolitiker
3-En högt skrikande miljömaffia som inte skulle klara en svensk vinter utanför stadens skydd mer än någon enstaka timma.

Grupp 3 började yla redan för några år sedan om dammpartiklar. Dessa ansåg vara upphov till en mängd obehagliga sjukdomar som hypotetiskt skulle kunna drabba oss. Bevis om dessa partiklars skadlighet och dessas härkomst saknas fortfarande.

Ändå räckte denna hypotes till för att en grupp skulle agera forntida Polsk Riksdag och yla högt trots att de var/är få. Nu är det dock så att skriker man högt och tillräckligt ofta kan denna hypotes förvandlas till en sanning. Våra gator fodrar dock att kkomunen sandar (vilket också ger upphov till en mängd damm)

Så också i detta fall där komunpolitiker med ens såg chansen att tjäna pengar. Det slitage som uppstår på våra gator kostar pengar i form av underhåll och behov av att lägga ny asfalt.

Grupp 3 skrek högt och grupp 2 gick på deras skrik och förvandlade den till en sanning. Vi kan nu förvänta oss ännu en vinter där olycksstatestiken skjuter i höjden. Vi billister uppmanas att köra dubbfritt, med andra ord ska vi åsidosätta säkerheten på våra vägar på en mer eller mindre direkt order från staten som gärna hävdar att dubbfria däck är lika säkra som dubbade.

Gång efter annan har Robert Collin-Aftonbladet försökt påvisa det vansinniga i dessa beslut. Stockholms billister kan INTE parkera bilen när det blir vinter, av den enkla anledningen att det kommunala kommunikation systemet omöjligen skulle klara av av svälja denna grupp i ett redan överbelastat system.


För ett antal år sedan infördes en lag som krävde vinterdäck! Dess förinnan körde undertecknad på sommardäck också under vinterhalvåret vilket fungerade utmärkt. Väghållningen var av toppklass, vägar och gator hölls rena från snö och is.


I och med införandet av vinterdäckslag kunde stat o komun dra ned effektivt på väghållningen vilken idag i många delar av landet kan anses vara obefintlig. Vid införandet av denna lag borde faktiskt också dubbdck krävts men så gjordes tyvärr inte. Som deltids boeende i STockholm anser ajg att just vår huvudstad tillhör de sämsta när det gäller snöröjning av våra gator och vägar.


Sker således tillsättande av trafiklagar av denna typ enbart av ekonomiska skäl, där stat och kommun avser att tjäna en hacka extra. Något annat kan jag inte se, när olyckor kommer att öka drastiskt.


Samtidigt läste jag i artiklar från en klimatmässigt närbesläktat land att de nu gärna vill införa både krav på vinterdäck och DUBBDÄCK just för att minska allvarliga olyckor i tätorterna. Landet ifråga - Canada.


Dubbdäcken sparar en mängd liv i vårt land, ett av flera sätt att för oss närma sig den sk 0-visionen. Med dubbdäcksförbud försvinner samma vision i fjärran snabbt.


Vem ska dömmas? Självklart billisten som kör på en fotgängare, han körde ju för fort! För fort kan i vinterväglag i STockholm vara allt över 5 km/t detta med hänsyn tagen till stadens fotgängare som är gener från Stålmannen och tar 0 hänsyn till bilar och deras möjligheter att stanna på kort sträcka.


En höstvecka i staden har redan tvingat mig att panikbromsa ett 10-tal gånger för fotgängare som tar steget rakt ut i gatan framför mig utan någon som helst tanke på huruvida jag sett personen, jag kan stanna.


Inga kommentarer: