måndag 26 april 2010

"När resan är målet!"

Vi färdas i en sjuhelsikes fart genom livet, ilbland tycks det dock inte gå tillräckligt fort varför vi väljer andra färdmedel. Men hur det nu än är så är den där resan till jobbet eller mellan A & B enbart en form av förflyttning som förhoppningsvis skall vara överstökad på nolltid.


För att förflyttningen skall vara likt överskriften krävs dock annat. Vi som gillar motorcyklar, sportbilar o båtar har det gemensamt att just resan är Målet. Vi kan drömma oss tillbaka till resor vi gjort längs en fin lagom kurvig väg, kanske fanns där ett sådant där sällsynt cafe längs vägen, kanske annat sevärt.

I Stockholmstrakten körs varje år Mälaren Runt med motorcyklar i massor. Ett evenemang som är helt fantastiskt och bygger just på att resan är målet. I detta fall möts ibland över 10000 motorcyklister för att delta. På västkusten finns självfallet också massor av trevliga vägar anpassade till just MC o Sportbilskörning. Vägen som leder runt sjön Lygnern i Halland är en sådan där perfekt vägsträcka på nårga mil, självfallet kantad med i alla fall ett par cafe´r.
På samma sätt kan en tur runt några av öarna i Mälaren bli en underbar resa, eller när man med segelbåt söker sig in i någon av Bohusläns fjordar.

I helgen hade vi besök av liten Nella och självfallet avhämtades hon med vår närvarande enda fungerande bil, vår XJS-cabbe!



Sträckan Sthlm-Uppsala tillhör nu inte de där man minns som speciella, snarare är vägen ett trist måste om man har bråttom. Men när jag så var och lämnade henne på söndagen, valde jag att köra den (kanske gamla vägen) till Märsta.



En perfekt sportbilsväg med sköna kurvor, flera av dem doserade. Så där satt jag och njöt av färden, växlingen sköttes manuellt. INför varje kurva växlade jag ner och pressade sedan gaspedalen mot golvet för att under acceleration pressa bilen genom kurvorna.



Plötsligt ser jag en mötande bil och trots min sparsamma beundran av det tyska märket med stjärna kunde jag med ens känna igen den mötande röda bilen.




För första gången IRL såg jag och mötte jag en Mercedes AMG-SLS. Mercedes läckra måsvinge monster som enl uppgift skall tillverkas i ett fåtal exemplar a`2,5 miljoner stycket. 51 bilar har tydligen beställts av svenskar.



Slutligen nådde jag rondellen utanför Märsta och "Resan som Mål" upphörde att finnas. Nu var det åter dags för en helt vanlig om än taklös transportresa på motorväg.



För en kort stund denna vår fick jag vad som kändes som belöningen av att kunna köra en öppen bil. Hade det varit en motorcykel hade effekten varit densamma.





Tidigare under eftermiddagen hade "Nella" samt ett par bekanta varit med på seglingspremiären år 2010. Vi släppte tamparna vid RBK´s brygga och gjorde en liten tur ut på grodhavet med hygglig vind i seglen. Även denna resa kändes som en värdefull upplevelse, dock med den stora skillanden att vi varken mötte eller såg någon Mersa!




En snabbgående båt var enda sällskapet men den försvann och lämnade enbart vågor efter sig.

Inga kommentarer: