fredag 17 december 2010

"Ljuva 60-tal ??!!"


Dags för ännu ett paket med ordsvammel. Back to the Sixtie´s med andra ord. Det var ju då allt hände.

En dag hördes grannens lillpöjk sjunga-rabbla en ramsa som lydde "sjlavsjo jä jä" några dagar senare kunde den översättas med She loves You. The Beatles dök upp på scenen med långt hår och slog igenom över nära nog en natt. De bombade etablissemanget med sitt utseende, sin musik och de skrönor som skapades kring bandet.


/Paul-Höfner, George-Gretsch, Ringo-Ludvig, Joh- Rickenbacker/

Snart fanns ett etter värre band på scenen, ett helt lass med långhåriga skräniga stenar. De båda banden tog kommandot över pop-rock scenen vilket sved retligt illa i landet over there. De utmanade etablissemanget på ett sätt som ingen annan artist tidigare gjort, inte ens Elvis var så vågad och framför allt han höll oftast käften och vågade sällan uttrycka vad han verkligen tyckte.
/Bill-Framus, Brian-VOX, Keith-Gibson/

Trots att USA´s ungdomar redan hade en form av Masters degree i fenomenet "Neckin n Petting" (finessen med stora bilars baksäten) var detta fenomen inget som deras föräldra generation tycktes känna till. Nej nu gällde det att slå tillbaka mot dessa långhåriga dekadenta artister som tycktes attrahera deras ungdomar. Vad göra?

Kloka hjärnor slog sig samman och snart hölls en audition inför vad som skulle bli motvapnet. Efter att ha testat tusentals lagom långhåriga men i övrigt 100% rumsrena rättroende vita unga män var man klar. Med hjälp av manusförfattare, låtskrivar och designers skapades bandet som till och med lyckades ta sig till Europas topplistor.


Åter Gretsch o Gibson i händerna på the Monkees

"Im a beliver - Hey hey with the Monkees" slog liksom den skapade TV-serien. En känd amerikansk bilbyggare byggde en custombil av en Pontiac Le Mans, allt för att lansera bandet och den populära TV-serien.

Monkee-Mobile

TV-mediet visade sig funka utmärkt, bandet hamnade på hit-listor i hela världen och fick turnera. Ett problem med detta var dock att ingen av de rara killarna kunde spela! Bakom ett obligatoriskt draperi på scenen fanns alltid ett backup band som spelade alla musik!


Fiolbas nytillverkning

Kanske var det TV´s intrång på musikmarknaden som gjorde att nu också tillverkare av musikinstrument insåg att de skulle produktplacera. När Beatles drog igång köpte de instrumenten de hade råd med. Snart skulle de dock få dessa gratis. Paul Mc Cartney blev synomnym med Höfners fiolbas och gjorde att detta företag sålde guror som smör smälter i solsken. Att Höfners gitarrer var ytterst prisvärda hjälpte till. George Harrison spelade på en Gretsch 6122 med samma resultat för till verkaren i USA. Ringo Starr med trummor från Ludvig gjorde att ALLA wanna bee trummisar ville ha just sådana.


VOX Phantom o Teardrop

Hos Rolling Stones återfanns Framus, Harmony och dessutom VOX gitarrer. Dessa kopplades till Marchalls förstärkare medan Beatles ville ha VOX.

Inför VOX lansering på Världsmarknaden byggde företaget så en VOX-mobile. Denna baserades på en Ford Mustang och hade en 1000 watt förstärkare!! Gigantist under denna tid. Massor av högtalare, plug in för gitarrer och mikrofoner samt en nykonstruerad VOX-orgel i bakdelen av bilen.


VOX-mobile

Whooow var säkert alla ungdomars kommentar till denna makalösa bil, som sade klara 170 mph! Hmmm kan diskuteras.

Idag är produktplacering en självklarhet, i artistlivet har de flesta kändisar gratis musikinstrument, gratis bilar mm. Att som Volkswagen skapa en Golf- Brian May edition känns coolt.

The Monkees var kanske ett av de första sk pojkbanden i Världen och jag misstänker att de knappt existerar idag. Men många av de band som var stora på 60-talet finns ännu och gör sina inhopp på scenen då och då.

Shadows o Burns gitarrer

Cliff Richards kompband the Shadows spelar än idag för utsålda hus. Bandet var intimt förknippat med Burns gitarrer även om Hank B Marvin också ofta spelade på en Fender Stratocaster i fiestarött.

Att idag finna produktplacering i film och tv är vanligt, men det förekommer också att två företag samarbetar i en produkt. Gitarrtillverkaren Gibson tog sålunda en Les Paul gitarr och döpte den till Playboy edition. Tydligt var att de båda företagen ville utnyttja varandra. hmm.


Något som dock förvånar mig en smula är att gitarrtillverkaren Fender i USA med modeller som Telecaster, Stratocaster, Jazzmaster och JAGUAR använde en Stratocaster för lansering tillsammans med bilföretaget Jaguar.????.

Fender Jaguar

Fender Stratocaster Jaguar Edition

Ja nu verkade det som om jag spånade ut i perferin totalt, det som började med 60-talet rusade in i modern tid med en blinkning. Allt nog vi förförs av reklamen oavsett den är avsiktlig eller den döljs av ett rockband. Trots detta hoppas jag att ingen inbillar sig att han kommer kunna spela gitarr som Eric Clapton bara för att han lagt en föremögenhet på en EC Strata.




Back to the 60-ies. När det så äntligen var dags för the Beatles att spela i vårt land var lyckan total. Jag infann mig tillsammans med tusentals andra ungdomar för att se och höra dem. Det senare var dock stört omöjligt då bandet inte hördes trots sina för tiden gigantiska förstärkare från VOX.


På scenen fanns en sånganläggning (numera PA) från VOX på 2 x 100 watt. Pauls basförstärkare var en VOX på 100 watt, och både George och John spelade genom varsin VOX AC50! Totalt uteffekt således 400 watt till tusentals skrikandes öron....



resume/
vid mitt eget bands sista framträdande hade vi samma utrustning som kopplades via mikrofoner till ett sk PA på 6000 watt. Allt detta för att vi skulle höras bland omkring 200 lyssnare!

"PBP-on stage"

Inga kommentarer: