söndag 4 december 2011

2-dra Advent

Snön ligger vit på taken, så faen heller oh en som är lycklig så han studsar över detta faktum är undertecknad. Dagen innehöll en del snurrande åt alla kanter här på Orust (mao ttog jag mig utanför goa stugvärmen).


Julmarknaden i Henån regnade troligen bort under löragen men nu tog den nya krafttag, vad detta innebär upptäckte jag dock inte. ICA var smockfyllt med folk och anledning var uppenbar då det i charken serverades gående Julbord. Avstod från att köa och fann vad jag behövde för att sedan lämna butiken.


Stannade till på rastplatsen för att insupa den sagolika utsikten och såg två damer förevisa den samma med en stor Nalle som självklart förevigades samtidigt. Denne (nallen alltså) fotades i alla upptänkliga vinklar.



Fortsatte så till nyförvärvet S/Y Vinia som nu när det var hyggligt väder skulle inspekteras noggrannt. Hennes yttre vittnar om vanskötsel alt O-skötsel men väl ombord i ruffen avslöjades att hon trots yttre skavanker fortfarande kan vara likt en lysande stjärna.

Flera detaljer i inredning fick mig att känna en sorts hänförelse inför dem som en gång byggde denna vackra båt. Varje liten detalj vittnade om en hantverks-skicklighet som ej står att finna idag. Där varje detalj tycktes vara utformad för både funktion och design. Säkerhetslås gjorda i mahogny, istället för att enkelt skruva dit ett metallbeslag.

Efter en generalöversyn fortsatte mina eskapader med en tur till Elisabeth & Runes place, det är ju där som vår Amigo finner sin sommarvistelse. Högvatten modell ordentligt nådde nästan upp till vedstaplarna som Rune lagt upp för kommande behov och vintrar.

Ombord hittade jag denna makalösa manick, någon form av kombinerad kompass och vindstyrke mätar. hmmmmmm.



viss form av högvatten vid Elisabeth & Runes brygga...nedan hennes eka som tjänstgjort som taxibåt för undertecknad ett antal ggr.

I skjulet återfinns även Elisabeth´s Julle som en fin liten båt som dock saknar ett par bord i botten.

En tur till Vindö Camping för att se till vår Amigo var trevligt då allt befanns vara helt okey, kusin Maries lilla Ockelbo segelbåt verkar dock få övervintra ännu en gång liggande vattenfylld i havet!


Snön lyste med sin frånvaro när jag senare var hemma igen vid huset och kunde gå in i värme och tända adventstaken. Samtidigt som jag fixade med den nya Amigosidan, vilken tagit en ordentlig fart. Det är dock trist att min älskade inte är med härnere, men på Torsdag kommer hon minsann. Får tya mig till dess utan kvinnlig fägring i min närhet.

Med lite tur kommer snön att fortsätta att lysa med sin frånvaro, livet är så mycket enklare då.



Inga kommentarer: