tisdag 2 oktober 2012

gråväder o flunsa

Kanske är det så att hösten skall upplevas från ett insidan av ett fönster. Denna i mina ögon trista årstid vars enda fördel är att den brukar servera oss otroligt vackra färger på buskar och träd.


På tal om buskar och träd hade min älskade Lise-lott en önskan om att vår gigantiska syrenhäck skulle beskäras. Sagt och gjort fram med ett antal makalösa elektriska manicker (insamlade på återvinning o servade) Snart hade jag lyckats kapa bort en massa grenar. De skulle dock visa sig att min egen okunskap hade spelat en allt för stor roll i det hela. Beskärt hade jag inte gjort utan snarare gallrat ut häcken som plötsligt var glesare.

Så kom hon då äntligen, bokmässan var i full gång vilket gjorde att hon skickades dit av Stadsbiblioteket. Lyckan var total när jag kunde hämta henne i Göteborg. Det blev direkt en tur till korvkiosken på Heden och deras ytterligt kulinariska variant av måltid. mummma...

Sedan vidare hem till vårt Söbben och en riktig långhelg. En skön sådan. En knippe annonser på  blocket gjorde att telefonen ringde. Men också att vi fick gitarrköpande gäster. Jag vet inte var gränsen går i innehav av för många gitarrer, men plötsligt kändes det som om jag hade just det. Eller var det snarare så att dessa gitarrer kanske var fel och därmed inte passade in i min sk  samling. 

När så helgen var till ända hade tre gitarrer bytt ägare, ja egentligen 4 för en balja hade tillkommit som inbyte. Ett inbyte som därmed tog min tid i anspråk genom att den skulle servas få nya strängar, stämmas och justeras så att den blev så bra som möjligt. Slutprodukten blev en riktigt fin välljudande gitarr av tidigare populär typ?!

Min älskade åkte tåget tillbaka till Stockholm och idag vaknade vi båda med en enveten influensa. Så det blir till att stanna i sängen idag. Saknar dig dock enormt.
Modetrender styr på många plan den saken står klar. Vi ser det inom konfektion där fotsvetts framkallande USA stylade gympaskor blir trend och därmed hamnar i pris som en Riktig sko. 

opel rekord coupe

Där ett tidigare mycket populärt bilmärke slås ut totalt och nästan försvinner från marknaden för till förmån för en fruktansvärd tingest som folk har fått för sig är miljövänlig!!???????????

ful Tojta

Musikens värld är lika känslig för modetrender den så också vilka instrument som används. Ett tydligt sådant tecken är Uckulele´n som jag hörde talas om som barn och råkade se på nån gammal film. George Formby spelade U och tvättade fönster! Thats it, nu ser detta lilla stränginstrument ut att bli var mans egendom och de säljer som smör.

Elvis the one and only

När så ägaren inser att detta lilla instrument har klara begränsningar, skapar tillverkarna helt enkelt varianter av det. som här en Bariton Uck! Dessutom stylad som en Telecaster och elektrisk.

Bariton ukulele

Just detta att modet styr har världen gitarr tillverkare fått erfara på alla sätt. På liknande sätt som  från början billiga skodon blivit högsta mode och därmed kunnat höja priserna och skapa en form av artificiell exclusivitet (Converse) kunde en amerikansk tillverkare av billiga elgitarrer få etablerade instrumenttillverkare att gå om kulle eller i alla fall nästan. 

Fender Stratocaster

Leo Fenders plankor- för det var verkligen det såldes i massor och var extremt billiga. Postorder eller varuhus sålde deras produkter. Anrika Gibson, Ephiphone, Guild, Gretsch skakade och komkursen närmade sig i 140 bpm. Här i Europa såldes Fenders guror för högt pris eftersom de var svåra att komma över, samtidigt som de bildades designskola över hur en elgitarr skulle se ut.

Hagström-Kent

Trenden lyckades dock tillfällgit vända med the Beatles. George med sin Gretsch Country Gentleman, 

Gretsch Country Gentleman

Paul med sin billiga Höfner Fiolbas och John med en Rickenbacker. 

Höfner fiolbas

Plötsligt angav modet att det var dessa instrument som var top of the line. Sällan sågs dessa musikanter med Fenders gitarrer, dock andra. Gibson fick ett uppsving med sina Westerngitarrer tacka vare samma band.

Med blues insirerade band i mitten och slutet av 60-talet fick Gibson vind i seglen. Nu angav modet att alla skulle spela på en gibson Les Paul! Att gitarren hade namn efter en av världens stora gitarrister visste få. 

Gibson Les Paul Studio

När så en tillverkare av Helikoptrar börjar tillverka gitarrer tar det visserligen en tid men plötsligt ska alla som spelar akustiskt ha en Ovation gitarr gjorde till stora delar i komposit material. Marknade svämmade över av dessa baljor och självklart gjordes en mängd kopior av dem som kunde säljas till lägre priser. Ovation själva såg till att skaffa ett lågprismärke.

Kaman-(ovation) helikopter

Dessa Ovation Roundbacks var således högasta mode under en tid, bara för att i nästa stund tappa i popularitet. Fenomenet likanar förloppet när en biltillverkare går i konkurs, plötsligt faller priserna extremt. Så också för Ovation som ena stunden kunde begära och få 10-20 tusen kronor för sina gitarrer och i nästa stund tvingas sänka priserna radikalt.

Neville Roundback

Redan i somras då jag fann en "Roundback" på loppis blev jag ägare till en dylik kopia med avsikten att reparera densamma. När så min motorcykel skulle säljas kom en amerikansks Ovation att hängas upp på väggen i samlingen. 

Ovation Elite USA

En i mina ögon otroligt ful gitarr som andra har sagt vara snygg-cool mm. 

Applause by Ovation

När så annonserna sattes in för att decimera mitt gitarr innehav lyckades ännu en Roundback smita in bakvägen.

Mode, eller snarare omodernitet har därför gjort att jag nu tycks ha en liten men dock en samling av tidigare hyper moderna Roundbacks. Det lustiga i sammanhanget är att ingen av dem passar i min sk samling.

Vad som däremot skulle passa in vore de guror som jag själv började bygga på 70-80 talet. Vid avflyttning till England lagrades dessa och flera tusen LP skivor och annat upp hos en vän till mig. När jag sedan försöker få sakerna tillbaka visar sig vännen ha drabbats av Alttzheimers. Detta innebärande att mina grejor troligen är borta för alltid. 
här nedan finns dock bild på några musikprylar som jag saknar.


Inga kommentarer: