onsdag 7 november 2012

Äntrade så Y-buss tur norröver i Stockholm, detta med lokaliserings assistans från min ljuvliga Lise-lott. Banne mig hade jag varit ensam på Sthlm-central hade jag garanterat gått vilse och aldrig hunnit i tid till bussen. 8 timmars slummer o resande a det obekväma slaget senare befann jag mig i Ö-vik. 
Det var kallt ute, resecentrum var inte världens trevligaste plats att vänta några timmar på medan Ö-vik och dess innevånare vaknade. På förslag av en Ö-viks bo tog jag mig därför till anrika Statt!! Där en trevlig dam i receptionen gärna bjöd på kaffe. Varför inte äta frukost hos oss föreslog hon, vilket jag föll för. Värmen och välkomnadet på Statt var av det positiva slaget, frukosten en stund senare var jättegod. Men jösses vilka trevliga lokaler restaurangen var inrymd i på andra våningen. 

Man kunde höra vingslagen från 40-50-60 talet när här säkerligen spelades upp till danskväll med gäster i prydliga kostymer och vackra klänningar. Kanske ett band med ett tiotal musiker fanns på plats. Kvar fanns nu ekot av vad som en gång skett här, hängade under de gamla kristallkronorna och inmålade i den de på väggarna målade verken... 

Efter frukosten tog jag mig så till OK-Q8 där jag avsåg och hyrde en bil. -Jag vill ha en billigaste! Ja det blir 350 kronor sa biträdet och snart rullade jag därifrån i en Toyota Aigo. Jösses vilken råttfälla, är det verkligen tillåtet att sälja dylikt och kalla det en BIL!!! När jag tittade in i  ett skyltfönster såg jag som först texten på bilens sida. 
259,oo dygnet!!!
Inte 350, fan åsså jag har blivit blåst.
Så gick resan till Nordemans Bil där personalen precis som vid vårt förra besök var tillmötesgående och gav en perfekt service. Så jäkla bra verkar de ta hand om sina presumutiva kunder att jag nästan skulle kunna tänka mig köpa en Audi (ja i så fall av dem)


Nu fick jag som senast låna verktyg och begav mig med Aigo´n till Åsliden där vår Audi väntade. En liten klockan inom mig ringde och berättade att jag borde haft fler reservdelar. klockan hade rätt för inte katten startade bilen när både Tändförstärkare och tändspolar bytts ut. Snabbt tillbaka till Nordeman´s och ny konsultation, en tanke hos mig var att tändlägesgivaren också fått på nöten vid haveriet.  En dylik fanns på lager i Haninge! Varför detta alternativ var dömt. Ny sökning bland skrotare gav inget resultat, men ett samtal till Bildelshuset funkade. 
Där trodde man sig ha en dylik på en av bilarna på gården. Snabb resa dit och efter en stund hade jag demonterat inte en utan två givare. Den första visade sig vara helt fel. Ett facilit pris av 100,oo kronor fastställdes och betalades.

En timma senare startade vår Audi med vissa protester, stod där i solen och puttrade som en gammal feskebåt med sina uppskurna katalysatorer som inte helsvetsats samman efter grundproblemet. 
Ny resa, nu för att återlämna Aigo´n och gnälla om priset. Priset inkluderade självrisk och inte fan ville jag ha det. Sagt och gjort de drog bort densamma och priset för hyran sjönk. En taxi tog mig så tillbaka till den strandade Audin som fick lämna den vackra utsikten över sjön intill.


Resan tillbaka till Stockholm anträddes. För varje mil som bilen rullade gick den allt bättre. Efter en knapp timma märkte jag att det satt en liten 6-a under huven som inget annat ville än att varva upp och åka fort. Ett fika stopp i Härnösand hos Roland med fru var kul, han förevisade sin samling gitarrer och förstärkare... mumma för en gitarr-nörd innan resan fortsatte.
vid 21 tiden kunde jag så stänga av motorn på Audi´n utanför vår bostad. Då hade jag också hunnit med ett shoppingstopp på Biltema och Ägg o sill macka med kaffe. 
Slutet gott alting gott.

TACK Nordemans bil för makalös service
tack alla ni som assisterade på ett eller annat sätt i Ö-vik.





Inga kommentarer: