torsdag 6 september 2012

"back to the future"

Att då och då höra historiens vingslag är säkert de flesta förunnat, mitt och Faster Mariann´s besök på Bohusläns Museum var verkligen en resa tillbaka i tiden. En resa där vi  kunde läsa gamla dokument, se farfars fantastiska ritningar och se foton som i flera fall var 50-70 år gamla. 


Anledningen till detta besök var att se en del av allt det material, ritningar, bilder och dokument som lämnats in kopplat till min farfar Carl Andersson och dennes karriär som båtkonstruktör och varvsägare.


Här kunde vi ser hur de Världsberömda Vindö kryssarna tog form och kom till, men framför allt kunde vi se spåren efter de båtar som byggdes innan Vindö blev ett känt namn i båtvärlden. 


en långt mer utförlig genomgång ska dock göras så snart jag finner lite mera tid, detta då jag nu funnit ytterligare massor med material till min förhoppningsvis kommande bok om denne man och hans verk.

Under nästa år skall dessutom en utställning hållas med Carl Andersson och hans båtar på KAJUTAN - Henåns bibliotek.


Det blev en givande dag tillsammans med Arkivarie Eva Göransson där mängder okänt material kunde beskådas. Tack! Eva.

Inga kommentarer: