tisdag 18 september 2012

Bärjning

Peppad till tänderna var så undertecknad denna måndags morgon när Torbjörn dök upp på glatt humör, in i hans Peugeot lastades verktygslåda, batteri och en bränslepump.  Resan söder ut påbörjades med ett stopp på Sandsjöbacka där kaffe bunkrades innan resan fortsatte.

Sinom tid var vi så framme vid macken i Tvååker och den havererade Daimlern. Batteriet monterades, och bränslepumpen lossades. Enbart med resultatet att den medtagna pumpen inte alls passade. Dock till min tillfälliga lycka visade sig bilens egen pump funka vad jag kunde se utmärkt.

Men ändå vägrade bilen starta om inte startgas användes, Av någon anledning ville inte bensin komma fram. Det visade sig att pumpen inte klarade av att trycka bensinen genom regulatorn!! Ett försök att koppla förbi denna gjordes men även detta misslyckades totalt!

Till slut gav jag-vi upp och allt lastades in i Peugeoten igen. Redan på väg tillbaka till Orust ringde jag till "tuffa" Uffe för att kolla att hans boogiesläp var ledig. så när jag väl var hemma lastades verktygen över i Daimlern och jag drog iväg för att hämta släpet.
Ja så kom jag tillbaka till den strandade bilen som ganska enkelt lastades upp på släpet. Eftersom "Murphy" hängt som en ryggsäck på mig visade sig ljuset på släpet inte funka. En knapp timma senare hade jag fixat lite ljus och resan hem kunde börja.

Kanske är det tur, men jag hade lyckats lasta den 1900 kg tunga bilen på släpet så att jämnvikt fanns, vilket gjorde att ekipaget inte vobblade i någon hastighet. För att förbruka så lite bensin som möjligt satte jag dock farthållaren på 90.

Trött och grinig efter en jobbig dag stannade jag vid Burger King utanför Stenungsund. Här intogs en burgare som skulle täcka - frukost - lunch -middag o kvällsmat.


Till slut kunde jag lasta av bilen utanför huset. Att ta in den i trädgården får vänta tills hjälp i någon form kan uppbringas.


Tisdag förmiddag, den ser inte så illa ut faktiskt!!!

Torbjörn - än en gång TACK!!!!!

Inga kommentarer: