torsdag 20 september 2012

Bilfabriks snurren

CHEVROLET-BUICK-OLDSMOBILE-CADILLAC-PONTIAC. 
OPEL - VAUXHALL - HOLDEN.
VW - AUDI -SKODA - SEAT - BENTLEY
BMW - GLAS - ROLLS ROYCE
JAGUAR - DAIMLER
FIAT - LANCIA - ALFA ROMEO - FERRARI
TOYOTA - LEXUS
HONDA - INFINITY
CHRYSLER - PLYMOTH - IMPERIAL - SIMCA - SUNBEAM
PEUGEOT - CITROEN - TALBOT - MATRA

Enbart några få biltillverkare som tillverkar snarlika / olika bilar. Roligaste skrönan jag hört till denna flora av bilmärken var Amerikanen som var trött som sin mycket dåliga Chevrolet och minsann gick och bytte till ett helt annat bilmärke - OLDSMOBILE!!!!

En titt på min lilla långt ifrån kompletta lista ovan visar syskonskapet mellan tex Chevrolet o Oldsmobile. Ja det som skiljer dessa åt är i grunden några få design grepp, utrustning och pris. Samma gäller för de övriga i stora delar.

Så kommer vi in på mitt så kallade märke.
JAGUAR

En hyggligt gammal fabrikant som började sitt liv med att bygga sidvagnar till motorcyklar, utvecklade det till att trimma/pimpa Austin bilar ända tills den dag de startade produktion av egna sportvagnar. Sedan dess har märkets historik lyst på varje bil-nörds näthinna. 
Jaguar är dock lite mer än så, där finns ett Daimler som spökar till det. Daimler UK var från början en karosstillverkare som köpte rätten till namnet av Gottlib Daimler i Tyskland. ett flertal av den Engelska fabrikens bilar var utrustade just med Daimler motorer från Tyskland. 
En mängd fantastiska lyx och sportbilar tillverkades bland annat den legendariska Daimler Double Six med en V12 motor. En gigantisk vagn som hade prestanda i absolut toppklass.
Man tillverkade även en lyxbil för de penningstinna som hette Daimler Sovereign

När företaget kom på obestånd köptes det av motorcykel tillverkaren BSA. som 1960 sålde det till Jaguar. Vad som snart hände var att Jaguar tog sina bilar och fullständigt öste in lyx i ett antal bilar. Kunder som kanske inte riktigt tyckte att Jaguar var tillräckligt lyxiga kunde därmed hållas kvar till märket. Finare skinninredningar, bättre och mer trä med bland annat sk groggbord i baksätet, avsevärt mer isolering och tjockar exklusivare mattor på golven.
Drottning Elisabeth använder alltid en Daimler Magestic Saloon när hon är ute och blir kört i landet, inte som man kunde väntat sig en Rolls. Dessa Daimlervagnar ser i princip likadana ut idag som de gjorde för 20-30 år sedan. Gigantiska pjäser gjorda för statsmän-kvinnor.

På grund av copyright strul i USA kom dessa modernare Daimler bilar att döpas till Jaguar Van DenPlas, den senare en av Englands många fina karossbyggare.

Mitt strul i det hela uppkom här om dagen då jag avhämtade en Daimler Double Six i Kristianstad. Strulet kring hämtningen o hemresan finns beskrivet tidigare. Allt nog bilen är - ska vara en Daimler Double Six, men!!!!!! 
Grillsarg och handtaget till bakluckan är omisskännligt Daimler.
Bakluckan pryds av Jaguar Sovereign, 
hjulen pryds av Jaguars kända logotype likaså ratten. 

Inne i bilens mittkonsoll återfinns Daimlers märke och på den stora V12 motorn står det också Daimler.


Något har uppenbarligen gått snett, eller också är det en av de fantastiska människor som byggt bilen på fabriken i England som liksom skakat, mixat och sedan monterat de olika märken här och var på bilen utan en tanke på vilket bilmärke det egentligen skulle vara.

Inga kommentarer: