söndag 2 september 2012

förr eller senare..

Just som jag hissat upp höger framhjul för hjulbyte på Daimlern ringde telefonen. Solen sken och det blåste några ms. 
- Din båt har slitit sig och ligger på grund!! Det var självfallet "Harbour Captain" Elisabeth som ringde. Med fika gäster hade hun suttit i trädgården och plötsligt kommit sig för att undra var vår båt befann sig. Enbart för att i nästa stund finna att den slitit sig och nu låg på grund bredvid bryggans yttre stolpar.


När jag kort senare anlände insåg jag att det inte var så illa som jag redan hunnit måla upp. Nog låg s/y submissive på grund men inte så farligt. 


Snart befann jag mig tillsammans med henne ombord i hennes "högsjö bogserare" (bohus-eka) och styrde runt bryggan fram till vår båt där en tamp kopplades. Vinden tycktes för ögonblicket tillta, Hennes besättning fick jobba lite men efter en stund hade vi lyckats dra loss henne från grundet (lera). 


Den gamla bojen som slitit sig lossades och fförtöjningstamparna från vår båt säkrades i en annan boj. Intermessot to en stund i anspråk, men faran kunde så blåsas av.......................


Självfallet kunde nu fikat återupptas i hennes o Runes trädgård.

Tack för all hjälp!!!!

Inga kommentarer: