torsdag 13 september 2012

Julafton?

Så var det dags igen för en åktur till Sakletarnas Mecca. Skulle jag hitta några Fynd, ja sånna där prylar som jag tycker e vanvetttigt trevliga och som uppenbarligen andra vänliga människor slänger. 
Dagens skörd har samlats på denna bild.

Min förhoppning med detta besök var att finna diverse elektronik komponenter. Kretskort med en mängd motstånd, kondensatorer och transistorer. Detta eftersom jag har en förhoppning om att kunna återuppliva gamla elektronik kunskaper. självfallet fann jag så lite av denna vara men betydligt trevligare var prylarns.
En stunds letande gav ett antal prylar, en faktiskt helt ny Svart-Vit rese-TV, som  självfallet inte funkar utan en digitaldekoder, men faktiskt skulle kunna användas som övervaknings monitor.


Uppenbarligen sysslade Philips med design när denna tillverkades, troligen så sent som på 90-talet. En stereo radio med klocka och väckningsfunktion.

Luxor-Scantic höll sig framme inom design på 70-talet när den här knall orange transistor radion togs fram. Drivs på både batteri och nät efter behag.

Nostalgin svävar som ett spöke över mig när jag fann denna aningen luggslitna och uppenbart välanvnda Philips radion. Ny troligen i mitten av 60-talet, av slitaget att dömma har den befunnit sig som underhållare hos en målare. Ska se om jag lyckas få bort allt färgstänk på den. Otroligt var dock att denna apparat när den kopplades till ström fungerade alldeles perfekt, till och med belysningen i den var fortfarande i funktion och ljudet var på toppnivå.

Ja så hade jag plockat samman dagens fynd och skulle just avlägsna mig och köra hem med mina fynd när ytterligare en kund infann sig med ett par plastkassar prylar. Jag stannade självfallet upp och avvaktade att denne man skulle lämna fältet fritt. så snart detta skett kunde jag till min glädje finna en till synes fin Videokamera, komplett med laddare, batterier och instruktionbok. Ja i blandningen fanns också en videokasett vars tape var utdragen. (Kan detta vara anledningen till att denna på sin tid dyra status kamera slängts?).


Väl på plats hemma lindades tape´n tillbaka, kameran kopplades in till ström (batterierna troligen slut eller saknade laddning). Surret kom, och efter att ha checkat av vissa elementära kunskaper i instruktionsboken kunde kasetten sättas på plats och kameran startas.


Eureka!!!!!!!!!!!!!! Självfallet visade sig kameran fungera alldeles perfekt. vilket gör att jag nu kanske bör anskaffa nytt batteri till denna som kan ge många timmars trivsam video underhållning, den saken e klar.

Snacka om återanvändning, istället för att dessa hela fina prylar förvandlas till dött material för nytillverkning kan de nu komma till användning i många år av en Sakletare som genom dessa prylar sparat en mängd pengar. Troligen är det bara den lilla TVn som varit billig den gången den var ny!

Inga kommentarer: