onsdag 3 augusti 2011

2 augusti

ett stycke makalös solnedgång vid Henån

Solen bryter sig in genom sovrumsfönstret. En ny dag har börjat för några timmar sedan, men för mig är den en helt ny erfarenhet. Våra katter har övergett sovrummet och är troligen utomhus och njuter av friheten. Vädertjänsten har lovat skurar av sol samt skurar av regn. Hänger mig åt frukosten, kollar mail.

Solen gassar, i en av trädgårdens stolar sitter min älskade och stickar på något nytt fantastiskt projekt. Jag plockar fram den långa sladden och gräsklipparen. Egentligen en för mig makaber historia. Jag som kanske är miljömedveten på mitt eget lilla sätt kunde fram till något år sedan när min älskade shoppade detta paradis på Orust och med huset även fick denna manick. Temperaturen tycks stiga, solen tycks våldföra sig på mig, svetten rinner i strida strömmar nära nog i partitet med vattnet som rinner i en ström nedför berget strax utanför tomten.

Jag lyckas klippa färdigt hela framsidans gräs innan jag tvingas gå INOMHUS (idioti i detta underbara väder) för att hämta andan i form av något svalare luft. Sväljer en läskeblask innan jag går ut för slutmatchen. Svetten rinner och bit för bit lyckas jag klippa resten av gräsmattan. Hmm nu återstår att kratta samman allt klippt gräs (nej det skiter jag i idag!).

Räddningen kommer i form av vatten från ovan. Plötsligt kan jag ses springa ner till bilen där jag snabbt men omständigt får lagt en pressenning över vår öppna bil, och en smula våt av regnet hade jag knutit fast denna på bilen.

"Hugo" som stormtrivs i nyvunnen frihet"

I samma sekund kommer hela "Kattastrofen" i form av Kejsarinnan Doris, Mats, Piip o Hugo rusande in i huset. Uppenbarligen för att undvika ett dränkt katt fenomen. Regnet öser ner en lång stund innan det avtar. "Åhh äntligen över!" Hinner just tänka tanken när det tar helt ny fart, hela himlen öppnar sig. Gräset får ligga kvar, istället tar jag en tupplur i soffan. I den andra sitter min älskade och stickar-självfallet.


När jag vaknar skiner solen. Ska det bli något kvällsbad? En nystartad tradition som inte går av för hackor. Vi packar in oss i bilen och kär till Henåns badplats där faster Mariann hennes dotter Carina med Hasse-man sluter upp. Vi upptäcker samtidigt att vi glömt handdukar!

En av många mahogony-pärlor - skönhet
att vila ögonen på.

Badet blir dock perfekt och mer än njutbart - dessutom nära nog 100% gratis! En lång stund ägnades åt att insupa allt det vackra somm bjöds omkring oss. Solen som sakta började gå ned vid horisonten, havet som en spegel. Färgerna och nu efter dagens regn de starka dofterna.

Världens tuffaste faster Mariann - nära de 80 och ett j-la drag

Min alldeles egen Älskade Lise-lott.

mera solnedgångs-vy.

På väg från badet skådar vi en mängd Jänkarbilar uppställda vid en varvsbyggnad. Snabb inbromsning och backen i. Snart dreglade undertecknad med kameran i högsta hugg bland dessa skönhet. Där stod min ungdoms Mustang och glänste samt flera andra godingar för en bilnörd.

Ford Mustang 65-66 (ägde i forntid en likadan)

Cadillac Coupe troligen 1949

Packhard Clipper Convertible

Oldsmobile

Buick Roadmaster

Kanske bedårades jag mest av den fina 144án som var likt en katt bland hermeliner i denna grupp av Amerikanskt KROM. "if it dont work - chrome it!".

Totalt orörd instrumentpanel i en Volvo 144!! Har jag personligen
inte sett på säkert 25 år. Whoow!

Samma 144 i mycket fint bruksskick.

En ny dag, vi tar en tur till byn och besöker biblan där en modellbåt utställning finns. Noggranna, kunniga hantverkare flera av dem forna båtbyggare tillverkar nu otroligt vackra modeller i trä som man bara kan hänföras över.


Fluschdäckad Koster i modell.
classic boatmodels-Willy Halvardsson
Henån

Inga kommentarer: