måndag 22 augusti 2011

tråkigt, nödvändigt bilstrul mm



Solen bröt genom molnen på Söbben, under gårdagskvällen han jag kika lite på en camping utrustad "Trabant" DDR´s gamla stolthet och folkbil. Just detta exemplar hade enl ägaren varit i Bergen och var nu på väg tillbaka till Tyskland. Bilen i fråga var som sagt campingutrustad vilket syntes genom att bilens inre mest liknade en dubbelsäng.


Tanken slog mig, att var det inte så Volvo och senare SAAB lanserade sina nya lyxiga fällbara säten på 60-talet. Säljargumentet var att bilen var bäddbar!!! Inte snackades det om att stolarna gick att justera i ryggstöden för bättre komfort.


Allt nog med solen igång på himlen och ca 5 m/s (mao perfekt seglingväder) började jag min dag som brukligt riktigt lugnt. Kaffe mackor och en stund gitarrklinkande på ännu en NY fantastik låt som kommer göra mig till miljonär. (bullshit keep on dreaming).


Med nya krafter gick jag så ut och fattade jag om topplocket på nya Mondeon. Hade hoppats på hjälp men just i dag mådde jag absolut perfekt, som om incidenten här om dagen aldrig ägt rum.


Lyckades i alla fall lyfta av toppen alldeles själv, för att sedan göra en första examination av de båda så vesäntliga delarna av motorn. Motorblocket visade inga som helst spår av skador eller att det körts 25000 mil, medan toppen hade grava skador mellan förbränningsrummet.


Som ett resultat av detta stod det klart att jag skulle demontera toppen från WAldegårds gamla Mondeo och montera detta på den nya kombin. Efter en stunds parkerings bestyr kunde jag så på börja demonteringen med bilarna likt donator o mottargare i en operationsal.


Dock visade sig mitt "jag mår så förbannat bra" ge upp och nya trötthetskänslor och tryck i bröstet som vidtog beslutades hals över huvud att avbryta projektet för dagen. Det är nu i alla fall på G i stor skala.

Inga kommentarer: