fredag 19 augusti 2011

"en dag i taget"

Ja så var det dags att gå vidare, lever och hälsar ofta. Vad mera kan man göra, säger som faster Mariann att jag har inte tid att dö förrän vid 120. Punkt slut.

Sjukhuset ligger kvar där och en kallelser till megaundersökning med inläggning något dygn kvarstår.

Istället var det en del bilproblem som skulle lösas men här ställde Bertil upp och tillsammans körde vi till Ljungskile, där ett lik i form av en Mondeo avhämtades. Då bilen gett upp jordelivet för tidigare ägaren på motorvägen hade den bogserats till sista vilan utanför Ljungs Kyrka där vi således avhämtade liket. Problemet var snarare att Ljungs fina gamla kyrka saknar krematorium av sett för automobiler.


På repet efter Bertils Skoda-Svanesunds Färja.

Färden från Ljungs Kyrka till Söbben gjordes med ett rep som hjälpmedel och naturligtvis Bertils fantastiska Skoda. Allt i en för dagen anpassad och lämplig hastighet. resan gick dock som smort och snart trängdes den "nya" Mondeon med de andra utanför vårt hus.

trångt utanför huset.

trevligt ljus gav denna bild på ögonstenen.

Nu gällde det att finna orsaken till bilens motorproblem.

nya Mondeon

Första åtgärden på bilen var dock inte alls motorn utan en sanering av den samma av bilen. Tvättning och dammsugning som avslöjade att bilen var riktigt hygglig för sin ålder. Bilens orginalstereo med cd-spelare hade redan under bogseringen visat sig vara i gott skick. Ett par extraljus liksom bara hoppade på plats i nosen. Innan det var dags att agera problemlösare.

Mondeo efter sanering och ljusmontage.

Hade kamremmen (vanligt problem) gått sönder? Eller var det något än värre. Efter en första kontroll visade sig denna vara helt okey??!! Självfallet infann sig i denna stund att problemet skulle vara hyggligt enkelt att lösa. Med startmotorn engagerad gick dock motorn runt väldigt lätt, faktiskt allt för lätt.

Kvarstod att ta kompprov på motorn. Något som till en början visade sig vara omöjligt då jag dels inte har armar som är 2,5-3,o meter långa, dels inte har den rätta böjen på dem.

Hjälp inkallades utan problem från kusin Carina o Hasse som gärna assisterade i detta värv i utbyte mot fika.

Gräsklippning nedlagt projekt.

Med en eftersatt gräsmatta var det dags att plocka fram gräsklipparen, något skulle jag ju göra medan jag väntade på de båda. Hann med att klippa lite vid lillstugan, där vi allt som oftast brukar fika innan jag av någon anledning verkade tappa orken. Ungefär som om soppan var på g att ta slut i tanken. Ett konstigt tryck kändes i bröstet vilket fick mig att snabbt avsluta det igångsatta projektet. Detta dilemma löstes sålunda att en stycke god pilsner från Llidl tog fram medan jag satte mig till rätta vid trädgårdsbordet och inmundigade denna goda vederkvickande dryck.

Llidl pilsner(god) och break

När de tu anlände hade jag dessutom hunnit påbörja matlagningen för dagen i form av kyckling och frittar. Kycklingen var enl Carina ordentligt kremerad när paret anlände och pommes fitten var mer än "Al dente" i en nyans av svart.

kusin Carina med tillhörande Hasse

kremerad kyckling på spisen

Med anländ assistans kunde jag så ta ett kompprov på motorn, ett prov som avslöjade att något allvarligt skett. Ingen som helst kompression kunde avläsas från någon cylinder. Det troliga är nu att ventiler skadats om nu inte murphy har fest och skadat kolvarna i motorn. Återstår att börja riva motorn uppifrån i hopp om att kunna lösa problemet på enklaste billigaste sätt.

demonterad Mondeo-kompprovning.

Nu återstår att demontera toppen på denna bil och om felet ligger där kommer den röda Mondeon bli av med sin topp.

Detta då Stens och Waldegårds Mondeo trots allt är utom all räddning. pga ROST!!!!!

NU har jag längtat efter min Älskade Lise-lott alldeles för länge men på onsdag kommer hon äntligen hit..... Jösses..

ha det fint alla läsare, lev idag i morgon är det kanske för sent!!!!!

Inga kommentarer: